donderdag 15 mei 2014

Grootste mazzelaar ter wereld boos om verfilming leven


Frane Selak legt uit hoe gelukkig hij is geweest. © Screenshot YouTube.


De grootste mazzelaar van de wereld is boos op de man die zijn wonderlijke leven in een filmpje vatte. Frane Selak keek de dood - naar eigen zeggen - maar liefst zeven keer in de ogen. Toch overleefde hij de grootste ongelukken telkens weer. Ook won hij één miljoen dollar bij een loterij. De bejaarde Kroaat leeft het leven dat eigenlijk in een film gevat zou moeten worden. Maar nu dat is gebeurd, is hij boos.


Een tekenfilm over de (voor de meeste mensen dodelijke) ongelukken die de Frane Selak overleefde gaat momenteel viraal via YouTube. Het maakt van de 85-jarige Kroaat, de grootste mazzelaar van de wereld, zeker niet de gelukkigste man van de wereld. Hij is allerminst te spreken over het drie minuten durende filmpje.

Tegen de Zagrebse krant Jutarnji List, klaagt hij: 'De Amerikanen hebben geen idee. Ze hebben mijn karakter in de tekenfilm een snor gegeven en al mijn ongelukken door elkaar gehaald. Ze zullen er waarschijnlijk wel veel geld mee verdienen, terwijl ik het moet doen met mijn pensioentje. Stuur me dan tenminste duizend dollar toe.' Selak onderzoekt nu of een gang naar de rechter nut heeft.
Selak overleefde zeven grote ongelukken

Het onwaarschijnlijke verhaal van de Kroatische muziekleraar begon in 1962. De trein waarin hij zat, vloog uit de bocht en raakte te water. Waar 17 andere passagiers verdronken, werd Selak, in shock en met een gebroken arm en onderkoelingsverschijnselen, gered.

Een jaar later beleefde hij de eerste vlucht in zijn leven. U raadt het al, het vliegtuig crashte. De deur van de DC8 vloog plots open en Selak werd naar buiten gezogen. Hij overleefde omdat hij op een hooiberg viel. Negentien andere passagiers vonden de dood.

De jaren daarna overleefde Selak achtereenvolgens een busongeluk, twee branden in zijn auto en een botsing met een bus. Het zevende en laatste 'dodelijke' ongeluk beleefde de man in 1996. Hij botste met zijn auto frontaal tegen een VN-vrachtwagen aan. Gelukkig droeg Selak geen veiligheidsriem. Hij werd uit zijn auto gekatapulteerd en zag zijn auto in een 90 meter diep ravijn tuimelen waar het voertuig explodeerde.

Zijn hachelijke avonturen doen denken aan de fantasyfilm Unbreakable, waarin het personage van Bruce Willis beschikt over paranormale gaven waardoor hij niet dood kan.

Winnaar loterij

In 2003 zat het geluk Selak, die zich opmaakte voor zijn vijfde huwelijk, op een andere manier mee. Hij won één miljoen dollar (toen 850.000 euro) bij een loterij. Toch besloot hij vier jaar geleden een groot deel van dat bedrag weg te geven aan vrienden en familie. Hij verkocht zijn luxe huis en trok zich terug in een bescheiden optrekje in Petrinja.

Zijn wonderbaarlijke verhaal werd bekend in de media, hoewel de ongelukken veelal niet geverifieerd konden worden. Toch zorgde het begin mei voor voldoende inspiratie bij de New Yorkse animator David Ransom. 'Ik worstelde met een idee voor een nieuwe video en toen hoorde ik Frane's verhaal', zegt hij tegen de BBC.







Bron

==

Spijt

Als Ransom ter ore komt dat Selak juridische stappen tegen de tekenfilm overweegt, zegt hij: 'Het spijt me enorm dat hij zo ontzet is over deze weergave. Maar als hij wil, pas ik met alle plezier het filmpje aan zodat het een betere weergave is van zijn opmerkelijke verhaal en karakter.'
==

Stuur me dan tenminste duizend dollar toe

Frane Selak tegen de Zagrebse krant Jutarnji list.


Het spijt me enorm dat hij zo ontzet is over deze weergave. Maar als hij wil, pas ik met alle plezier het filmpje aan zodat het een betere weergave is van zijn opmerkelijke verhaal en karakter.

Animator David Ransom tegen de BBC.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten