zondag 23 november 2014

'Mijn hond spoorde kanker bij me op en redde mijn leven'

Afbeelding weergeven op Twitter
Daily Mirror



Een labrador heeft het leven van haar baasje gered door borstkanker bij haar te ontdekken. Maar daar bleef het niet bij. Daisy spoorde ook bij 551 andere Britten kanker op. De hond kreeg hiervoor een medaille uit de handen van prins Charles.

Als sinds ze een puppy was werd Daisy getraind door haar baasje, de 50-jarige Claire, die tevens arts is, om de aanwezigheid van kanker in urine-, adem- en huidstalen te ruiken. Met die vaardigheid redde de labrador meteen het leven van Claire door borstkanker in een zeer vroeg stadium te detecteren.

,,Op een dag snuffelde Daisy aan mijn borst en legde haar poot erop", vertelde Claire. ,,En dat alarmeerde me onmiddellijk. Ik liet het checken en kwam erachter dat ik kanker had. Omdat we er zo vroeg bij waren, kon de kwaadaardige tumor verwijderd worden." Dat was de eerste keer dat de labrador de ziekte rechtstreeks wist te ontdekken in het lichaam van een mens in plaats van te ruiken aan een monster.

Maar daar stopte de heldendaad van Daisy niet. In nog eens 551 monsters wist de viervoeter de kanker te ruiken. Dat verdiende een medaille, vond dierenrechtenorganisatie Blue Cross. Uit handen van prins Charles ontving Daisy de bekroning voor het redden van zo veel levens.

De tienjarige hond wordt momenteel ingezet bij de training van twaalf puppy's. Het doel is dat de hondjes later net zo goed worden in het opsporen van kanker als Daisy.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten