vrijdag 7 november 2014

'Vrouw van 9 miljard' doet Wall Street op grondvesten schudden




Ze heeft acht jaar lang 'echt geprobeerd om de boel onder de pet te houden', maar ze kan het grote geheim niet langer voor zichzelf houden. Alayne Fleischmann, juriste op Wall Street doet een boekje open over de 'enorme criminele fraudepraktijken' bij haar voormalig werkgever, de gerenommeerde Amerikaanse bank JP Morgan/Chase. De bank dient een miljardenvergoeding te betalen om strafrechtelijke vervolging door de Amerikaanse justitie te ontlopen.

Fleischmann, een opvallende blondine van eind dertig, is kroongetuige in de fraudezaak tegen de bank. De zaak tegen JP Morgan/Chase wordt beschouwd als het grootste geval van witte boordencriminaliteit in de historie van de mensheid. Volgens de juriste heeft de bank 'maar liefst 9 miljard dollar zwijggeld betaald om de duistere praktijken geheim te houden'.

Het is bepaald geen geheim dat het roekeloze gedrag van de grootste financiële instellingen op aarde, de wereld in 2007 in de grootste economische recessie in bijna 80 jaar hebben gestort. Fleischmann wil in een groot interview met het tijdschrift Rolling Stone de wereld nu een inkijkje geven wat er allemaal bij kwam kijken om het in haar ogen misdadige gedrag uit de openbaarheid te houden.

Controle
De geboren Canadese kwam in 2006 in dienst bij de bank, een tijd waarin de financiële sector nog miljarden verdiende met het verpakken van grote hoeveelheden hypotheken in ingewikkelde beleggingsproducten. Die werden aan nietsvermoedende particuliere klanten en pensioenfondsen verkocht, die een bepaald rendement op hun geïnvesteerde geld verwachtten. Haar taak was om erop toe te zien dat de deals die werden gesloten kwalitatief in orde waren en juridisch waterdicht waren.

Ze kwam erachter dat 40 procent van de hypotheken die in de beleggingsproducten waren gestopt, een groot risico hadden dat deze nooit zouden worden terugbetaald. Dit omdat de huizenkopers simpelweg niet genoeg verdienden of valse inkomensgegevens op hun hypotheekaanvraag invulden. Ze trok hierover aan de bel, maar werd van hogerhand gesommeerd hierover te zwijgen.


Nieuwe chef
Als snel kreeg ze een manager boven zich die zijn ondergeschikten verbood om nog langer via e-mail met elkaar te communiceren. Die man bleek weinig verhullend in zijn bedoelingen: 'over zaken aangaande hypotheken en beleggingsfondsen wil ik niks op papier of in andere geschreven vorm ontvangen, dat kan tegen ons gebruikt worden'.

Fleischmann: 'Dat vond ik uiteraard heel vreemd. Als juriste ben ik juist gewend om alles waterdicht op papier te hebben. Het werd zelfs zo vreemd dat hij boos op je werd als je hem een mail had gestuurd. Alsof hij toen al wist dat zijn handelen niet door de beugel kon.'

Getuigen
Begin 2008 werd Fleischmann ontslagen. Een jaar later werd ze door het Amerikaanse ministerie van justitie opgeroepen te getuigen tegen haar voormalig werkgever. Het onderzoek van het ministerie heeft geleid tot eenschikking van 9 miljard dollar.

Fleischmann heeft tot gisteren moeten zwijgen over de hele zaak. Iets dat de klokkenluister zwaar is gevallen: 'Mijn naaste familie weet pas met het uitkomen van dit interview, wat ik de afgelopen jaren heb moeten doorstaan. Ik heb mijn hele hebben en houden geriskeerd door te getuigen. Ik kan nog altijd alles verliezen als J.P. Morgan/Chase besluit mij voor de rechter te dagen. Maar als ik zou zwijgen dan werk ik mee aan de cover up van de grootste zwendel aller tijden, daar pas ik voor', zo besluit Fleischmann.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten