vrijdag 13 maart 2015
Waarom studeren als je ook een app kan maken?'
In plaats van een baan zoeken, verdienen steeds meer jonge Nederlanders hun geld met het ontwikkelen van een creatieve app. Net zoals Frank van Viegen, Jelmer Feenstra en Emiel Mols, die na het afstuderen direct aan de slag gingen. Afgelopen week groeide hun app 'Happening' uit tot één van de meest populaire apps in Nederland.
Vier weken geleden had Happening slechts 2.200 gebruikers. Inmiddels gebruiken meer dan 30.000 mensen elke dag de app en steeg het pareltje van Nederlandse bodem uit het niets van plaats 46 naar plaats 8 in de App Store. ,,Het is snel opgepikt door mensen. Dat is tof'', vertelt Emiel Mols, één van de bedenkers.
Met Happening kunnen mensen elkaar uitdagen om met een rubberen eend, knuffel of op een glijbaan op de foto te gaan. Met de gekste opdrachten kunnen mensen punten verdienen. ,,Maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Zo bestaat de app ook uit een ordinair chatgesprek, maar kan de gebruiker daarnaast zijn vrienden beoordelen zoals in het programma Ranking With The Stars'', legt mede-bedenker Jelmer Feenstra uit.
Net na het afstuderen, begonnen de drie vrienden met hun datingwebsite Paiq. Daar gebruikten de oprichters verschillende technieken voor. Na het succesvolle Paiq, besloten de heren een nieuwe weg in te slaan: Happening.
Spectaculair
,,Het is spectaculair dat de app zo hard groeit'', vertelt Feenstra. ,,Het is mooi om te zien, maar tegelijkertijd ook heel spannend.'' Daar zijn de anderen twee heren het mee eens. ,,Het is heel leuk, maar het is ook schrikken. We moeten nu hard aan het werk om alle druk aan te kunnen'', vertelt Van Viegen.
Met Paiq verdienen de mannen uit Enschede een zakcentje. Ondanks dat Happening blijft stijgen in de hitlijsten, komt daar niks van binnen. ,,We doen het zoals ze het in Amerika doen. We willen eerst heel groot worden met veel gebruikers. Pas dan willen we geld verdienen met Happening'', aldus Feenstra.
Niet de eerste Nederlanders
Happening is niet de eerste app die door jonge Nederlandse ondernemers is gemaakt en het buitengewoon goed doet in de App Store en Google Play. MyOrder, Peerby en Ridiculous Fishing komen allemaal van Nederlandse bodem. Ook Blendle doet mee aan de nieuwe trend. De programmeur van hun nieuwe app is slechts 18 jaar en heeft geen opleiding gedaan. Dat er steeds meer Nederlandse jonge programmeurs komen, is niet zo gek. Drie kwart van de Nederlanders heeft een smartphone. Het is dus een logisch gevolg dat er steeds meer jonge programmeurs zijn, vertelt Blendle-oprichter Marten Blankesteijn aan AD. ,,Het gebeurt vaker dat jongens na de middelbare school al een baan zoeken, omdat ze al kunnen programmeren. Waarom zou je dan nog studeren als je ook meteen geld kan verdienen?''
Dat jonge Nederlanders steeds meer bezig zijn met programmeren, blijft ook niet onopgemerkt op scholen. Stichting CodeUur wil kinderen van basisscholen een betere banenkans voor later geven, door ze alvast iets te leren over de steeds verder opkomende appwereld. ,,Het is nodig voor de arbeidsmarkt dat kinderen digitaalvaardiger zijn. Nu al bieden bedrijven vacatures aan die hierop aansluiten'', vertelt directeur van CodeUur, Ronilla Snellen.
Happening groeit nu alleen nog in Nederland. Maar volgens Viegen, Feenstra en Mols is het slechts een kwestie van tijd voordat zij de rest van de wereld veroveren.
Bron
Labels:
"Happening',
App Store,
creatieve app,
jonge Nederlanders,
maken,
Paiq,
zakcentje
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten