Een derde van de leerlingen in de brugklas heeft het idee dat ze niet kunnen of mogen uitblinken op school. Van de tieners uit gecombineerde vmbo/havo-klassen heeft zelfs 41 procent het idee dat ze beter niet bij de besten kunnen horen. Dit blijkt uit het onderzoek Leerlijn van het Centrum Brein & Leren dat is verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Ruim tweeduizend leerlingen in de eerste klas van het vmbo, havo en vwo vulden een online vragenlijst in naar de vaardigheden, beleving, motivatie en sociale omgeving. Ook de mentoren van de brugklassers beantwoordden vragen over diverse onderwerpen. Hiermee wilden de onderzoekers in kaart brengen, welke factoren een rol spelen bij een al dan niet succesvolle schoolloopbaan.
'Presteren is volgens de heersende jeugdcultuur nergens voor nodig', zegt Jelle Jolles, directeur van het Centrum Brein & Leren. ' Sterker nog: als je dat wel doet, ben je een watje. Een nerd.'
Het jongetje met de bril dat altijd tienen haalde, is nooit de populairste van de klas geweest, maar volgens Jolles is de huidige afkeer van presteren deels gevoed door de manier waarop onderwijs de afgelopen jaren is gegeven. 'Het ging op de scholen om leren samenwerken, leren informatie te vinden, maar niet meer om kennis vergaren. Daar zijn we nu van terug gekomen, maar bij leerlingen is die mentaliteit nog lang niet omgeslagen.'
'Bij sport willen Nederlandse jongeren wél de beste zijn. In landen waar geen zesjescultuur heerst, zien we dat het in het onderwijs ook zo kan werken: daar streven leerlingen er veel meer zelf naar om goed te presteren. Maar die omslag komt niet vanzelf. Daar moeten de overheid, de leraren en ook de ouders onze tieners wel bij helpen.'
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten