zaterdag 9 maart 2013

Britse toeristen in Dubai wacht vuurpeloton na 'martelbekentenis'

De drie Britse toeristen Grant Cameron, Karl Williams en Suneet Jeerh, allen 25 jaar oud, hangt mogelijk de doodstraf boven het hoofd. Ze worden door de autoriteiten van het rijke oliestaatje Dubai beschuldigd van drugsbezit. Hun advocaten stellen nu dat de politie hun bekentenissen heeft afgedwongen door middel van marteling.

Spice
Het moest een gezellige vakantie worden voor de drie Britse vrienden. Zij besloten afgelopen juli om samen naar Dubai af te reizen, waar ze een decadente BMW huurden om zich vervolgens te storten in het bruisende nachtleven van de stad. De vakantie eindigde in een nachtmerrie; de politie vond een grote hoeveelheid van het verboden middel 'Spice' in de kofferbak van hun auto.

Eenmaal aangekomen op het politiebureau werden de mannen in elkaar geslagen, stellen hun advocaten. De agenten zouden bij hun ondervraging elektrische schokken hebben toegediend op hun genitaliën. Vervolgens kregen ze een document voorgelegd dat zij moesten ondertekenen. De mannen begrepen echter niet wat erin stond, aangezien de tekst in het Arabisch was opgesteld. Het bleek later te gaan om een schuldbekentenis.







'Ik dacht dat ik dood zou gaan'
Williams verklaarde later aan zijn advocaat: 'Ze bleven tegen me zeggen dat ik zou doodgaan. Ik was zo bang. Toen ik eenmaal tegen de grond was geslagen, tilden de politieagenten me op en zetten mij op bed. Ze trokken mijn broek uit, spreidden mijn benen en begonnen toen met het elektrocuteren van mijn testikels. Het was ongelofelijk pijnlijk.'

Het vermeende slachtoffer vertelde dat tijdens de ondervraging een agent een pistool tegen zijn hoofd hield. 'Het enige waar ik aan kon denken was dat het pistool per ongeluk af zou gaan, mocht de agent uitglijden... Ik begon te geloven dat ik in die kamer zou komen te sterven', aldus Williams.

Voorbeeld stellen
De politie van Dubai ontkent de mannen te hebben gemarteld. Uit de bevindingen van een 'onafhankelijk onderzoek', dat naar aanleiding van de beschuldigingen was ingesteld, zou blijken dat de politie conform de regels heeft gehandeld.

De toeristen waren vermoedelijk niet op de hoogte dat Spice, een softdrug die vaak als vervanging van cannabis wordt gebruikt, illegaal was. Het verbod op drug was een maand voor hun bezoek aan Dubai ingesteld. Nog geen 24 uur nadat de maatregel van kracht ging, werden al meteen 35 Britten gearresteerd wegens bezit van Spice. De meesten kregen daarop echter een lichte straf opgelegd.
Dat geldt niet voor de drie toeristen. De Britse consul in Dubai heeft van de openbaar aanklager gehoord dat de autoriteiten een 'voorbeeld willen stellen' door de verdachten te executeren.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten