Rijden op water, hoeveel ingenieurs hebben er niet van gedroomd. Het dichtst bij dit ideaal komt wellicht de waterstofauto. Als eerste ter wereld produceert Hyundai dit jaar driehonderd stuks waarvan er vijftig naar Nederland komen. Toch zal het nog jaren duren voordat de ix35 FCEV het straatbeeld gaat bepalen, al was het maar omdat er nauwelijks tankstations zijn.
Dat schrijft het AD. Anders dan de naam doet vermoeden, rijdt een waterstofauto niet op waterstof, maar op elektriciteit. Die ontstaat uit het in contact brengen van waterstof met zuurstof. Dat gebeurt in een brandstofcel, zeg maar het energiefabriekje aan boord. Daarom spreekt Hyundai liever van een brandstofcelauto, wat ook de letters FCEV verklaart (Fuel Cell Electric Vehicle).
De ix35 FCEV rijdt volgens Hyundai 600 kilometer op één tank waterstof, fors meer dan de ongeveer 150 kilometer van andere elektrische auto's voordat de accu leeg is. Daarmee neemt de waterstofauto het grootste nadeel weg dat verbonden is aan de huidige generatie elektrische auto's. De waterstofauto wordt daarom ook wel 'de ontbrekende schakel' genoemd in het overstappen op elektrisch rijden.
Andere voordelen zijn dat je geen accijns betaalt over waterstofgas en ook geen bijtelling. De prestaties zijn volgens Hyundai vergelijkbaar met die van puur elektrische auto's.
Het enige grote probleem van rijden op waterstof is de beschikbaarheid.Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu worden die problemen later dit jaar verholpen. 'Er komen tankstations voor waterstof bij. Eind dit jaar een openbare langs de A15 bij Rotterdam en het waterstofstation in Amsterdam wordt opengesteld en geüpgraded,' zegt woordvoerster Frederique Hermie. Meer tankstations voor waterstof zijn voorlopig niet gepland.
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten