dinsdag 19 augustus 2014

Kleuter neemt verkeerde trein en vindt ouders 37 jaar later

Amper zes jaar was het Chinese meisje Jiang Ai-wu toen ze op een verkeerde trein stapte. Een 'misstap' die haar leven danig overhoop gooide want pas 37 jaar later werd ze herenigd met haar ouders.

Nadat ze de verkeerde trein pakte in de provincie Hunan, probeerde Jiang Ai-wu alsnog thuis te komen. 'Maar het ging van kwaad tot erger', vertelt de inmiddels 43-jarige Chinese in de Britse krant Daily Mail. 'Ik stapte van de ene verkeerde trein op de andere'.

Onbegonnen werk
Uiteindelijk belandde de kleuter in de oostelijke provincie Xuhzou, op ruim 700 kilometer van waar ze woonde. Daar belandde ze onder de vleugels van de autoriteiten. 'Die mensen wilden me helpen, maar dat was onbegonnen werk. Ik wist zelfs mijn eigen adres niet'.

Het besef drong tot het meisje door dat ze zich moest neerleggen bij haar droeve lot. 'Ik moest me focussen op m'n eigen leven, hoewel ik altijd ben blijven hopen dat mijn ouders me op een dag zouden komen halen'.


Vergeefse zoektocht
Haar doodongeruste moeder en vader zijn hun dochter inderdaad altijd blijven zoeken. 'We waren de wanhoop nabij', zegt moeder Ju Yeh. 'We contacteerden de politie, doorzochten de stad, kamden alle trein- en busstations door. Tevergeefs. Wat was er met onze dochter gebeurd?'

Kleindochter
Jiang Ai-wu bouwde haar eigen leven op en kreeg een dochter: Mei. Zij zette haar schouders onder de zoektocht naar haar grootouders. En met succes. Via een website voor vermiste personen kwam ze na een jaar haar opa en oma op het spoor. Ze ontdekte dat de ouders van haar moeder naar een andere provincie waren verhuisd.

Verlossend telefoontje
'Ik kon mijn oren niet geloven toen ik een telefoontje kreeg met de vraag of ik ooit mijn dochter was kwijtgeraakt', zegt (groot)moeder Ju Yeh. 'Toen kwam mijn kleine Ai-wu aan de telefoon en het was alsof ze nooit was weggeweest.'

Ook Ai-wu is erg blij dat ze haar ouders na 37 jaar heeft gevonden. 'We hebben heel veel in te halen, ik heb een hele nieuwe familie die ik moet leren kennen.'




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten