dinsdag 10 februari 2015

Enorme muntenschat gevonden in Engels dorp


© getty.


In het Engelse dorp Lenborough zijn meer dan 5000 munten gevonden uit de tijd dat de Angelsaksen het huidige Engeland overheersten. De waarde van de totale schat moet nog worden vastgesteld, maar een voorlopige schatting komt uit op 1,3 miljoen pond (1,5 miljoen euro), meldt het British Museum.

Het is de grootste muntenvondst in het Verenigd Koninkrijk in bijna twintig jaar. Op de munten, die waren begraven in een loden blik, staan de beeltenissen van koning Ethelred II de Onberadene (circa 968 - 1016) en koning Knoet II de Grote (990-1035). Veertig verschillende muntmeesters hebben ze geslagen.

Paul Coleman vond de munten in december 2014 met een metaaldetector tijdens een wedstrijd waarbij mensen de grond afspeuren met detectoren. De vondst is nu pas openbaar gemaakt door het British Museum. ,,Toen ik de munten zag was ik enorm enthousiast want ik wist dat ik een opgepotte verzameling vond. Mijn enthousiasme werd nog groter toen ik mij realiseerde wat de impact van deze vondst was. De man die over de lokale vondsten gaat, zei tegen me: 'Nu weet ik een beetje hoe Howard Carter zich voelde toen hij voor het eerst in de tombe van Toetanchamon keek'."

De munten zijn te zien in British Museum. Coleman zag af van een beloning voor zijn vondst.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten