donderdag 12 februari 2015

Man 1,5 jaar lang ernstig mishandeld door vriendin

Maxime keerde telkens terug naar zijn beul. Omdat ze hem van de wereld had afgesneden, maar ook omdat hij bang was zijn verhaal te vertellen. © Kos.


De Fransman Maxime Gaget werd bijna anderhalf jaar lang stelselmatig afgeranseld door zijn vriendin. Hij moest daarom acht keer geopereerd worden, onder meer aan zijn geslachtsdelen. In het boek 'Ma compagne, mon bourreau' ('Mijn partner, mijn beul') doet de man zijn verhaal.

Bijna zes jaar geleden leerde Maxime op het internet Nadia kennen. Hij is 31, zij is 38. Al bij hun eerste ontmoeting merkt hij haar forse schouders op en ,,haar stap die meer weg heeft van een trucker dan van een vrouw". Toch voelt hij zich meteen aangetrokken. ,,Er was iets vreemds, iets magnetisch, redeloos in die aantrekking", schrijft hij.

Verleiding wordt gijzeling
Al snel gaat het koppel samenwonen. Twee maanden later slaat Nadia hem voor de eerste keer. ,,De klappen volgden elkaar snel op. Ik had meteen moeten reageren.''

De situatie loopt snel verder uit de hand. Nadia neemt hem zijn identiteitskaart af, zijn bankkaarten, zijn computer en zijn mobiele telefoon. ,,De fase van de verleiding is omgeslagen in een gijzeling", stelt hij in een Franse krant. Nadia dwingt hem tot koude douches, brengt haar vriend steekwonden toe, en hij mag niet meer eten.

Meerdere keren wordt hij in het ziekenhuis opgenomen en hij ondergaat acht operaties: vier aan zijn linkeroor, twee aan zijn neus, één aan zijn rechteroog en een laatste aan zijn geslachtsdelen.

Schaamte
Nadia geeft Maxime de schuld: ,,Had je mij niet opgezocht, dan had ik je niet het ziekenhuis in geslagen. Het is je eigen schuld". Maxime keert elke keer bij haar terug. Niet alleen omdat ze hem van de buitenwereld heeft afgesloten, maar ook uit schaamte.

,,Het is beschamend om toe te geven dat je afgeranseld bent door je partner", zegt hij. Hij was te bang om iets tegen de mishandelingen te doen. ,,Ze dreigde een klacht tegen me in te dienen wegens pedofilie met haar kinderen als ik zou praten over haar geweldplegingen", zegt hij tegen 20Minutes. ,,Ik kon geen kant op".

Onherkenbaar
In maart 2009 komt er dan toch een eind aan zijn martelgang. Hij kreeg de steun van de broer en de kinderen van Nadia. Maxime was in zestien maanden tijd 30 kilo vermagerd, het misbruik heeft hem onherkenbaar gemaakt. ,,Mijn ouders herkenden me enkel aan mijn stem.''

Vandaag gaat het beter met hem. Hij hoopt begin april gerechtigheid te krijgen, wanneer de zaak voor de rechter komt. Maar vooral hoopt hij eindelijk te begrijpen waarom Nadia hem zo mishandelde. "Alleen zij kan op die vraag antwoorden", besluit hij.

Meldpunt
Slachtoffers van huiselijk geweld kunnen in Nederland terecht bij Veilig Thuis, een speciaal meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten