vrijdag 13 februari 2015

'Ik zag Joran Natalee in de kruipruimte begraven'

Natalee Holloway ligt begraven onder een kruipruimte van het Marriott Hotel op Aruba. Dat is de stellige bewering van Jurriën de Jong, die ooggetuige zegt te zijn van haar verdwijning. Toch laten de autoriteiten zijn verklaring links liggen. 'Er zijn veel vagere tips uitgezocht, maar met mijn duidelijke aanwijzing wordt al jaren niets gedaan.'

Duizenden euro's heeft hij al aan onderzoek gespendeerd. Jurriën Auke de Jong (59) is drie keer naar Aruba gevlogen, liet zijn getuigenverklaring over Natalee Holloway onder ede optekenen en gaf zijn informatie meerdere keren door aan het Openbaar Ministerie. Toch krijgt hij justitie op Aruba niet zo ver om te zoeken op de plek waar volgens hem het lichaam van de Amerikaanse tiener al bijna 10 jaar verborgen ligt: onder de betonnen vloer van het Marriott's Aruba Surf Club hotel. Hij doet nu een ultieme poging alsnog onderzoek af te dwingen.

Zijn verhaal begint op een nachtelijk bouwterrein, waar in 2005 het complex van het Marriott-hotel in aanbouw is. Het terrein aan de westkust van Aruba ligt op een steenworp afstand van de Holiday Inn, waar Natalee Holloway tijdens haar vakantie verblijft. De Jong is naar eigen zeggen in die periode regelmatig 's nachts op het bouwterrein voor illegale praktijken. Drugsgerelateerd, meer wil hij er niet over kwijt. ,,Het is de reden waarom ik lang niet heb willen vertellen wat ik daar heb gezien. Ik zou mezelf en daarmee mijn familie belasten."

Stemmen
Jurriën de Jong vertelt dat hij in de nacht van 30 mei 2005, waarin Natalee Holloway voor het laatst wordt gezien, plotseling stemmen hoort bij het hek van het bouwterrein. De twee zal hij later herkennen als Joran van der Sloot en Natalee Holloway. Dan hoort hij hoe het hek wordt geopend. Snel verstopt hij zich.

,,Ik zie hoe Joran achter Natalee aan rent. Ze gaan naar een klein gebouwtje in aanbouw. De onderste trap ontbreekt, dus ze moeten naar de overloop klimmen. Wat zich daarna afspeelt, is onduidelijk. Maar iets moet verkeerd zijn gegaan, want enige tijd later komt Joran met Natalee in zijn armen naar buiten. Hij legt haar neer, springt naar beneden en trekt haar op zijn schouder. Vervolgens werpt hij haar lichaam op de grond."

Dan ziet hij hoe Joran het lichaam verstopt onder het gebouwtje in aanbouw. ,,Hij graaft zich een toegang tot de kruipruimte en trekt Natalee naar binnen. Na ongeveer een minuut komt hij weer tevoorschijn, maakt de opening met zand dicht en loopt naar de toegangspoort terug."

Enkele dagen na de verdwijning van Natalee Holloway vliegt De Jong terug naar Nederland. ,,Ik durfde lang niet te praten over wat ik heb gezien, omdat ik dan mijn eigen bezigheden op dat terrein moest onthullen." Maar als hij in 2008 de uitzending van Peter R. de Vries ziet, waarin Joran beweert dat Natalee op het strand is overleden en in zee is gedumpt, treedt hij toch naar buiten. ,,Ik wist dat Joran daar één grote leugen had verteld en besloot tips door te spelen aan justitie."

In eerste instantie probeert hij zijn eigen rol op het terrein te verdoezelen, maar zijn cryptische boodschappen leiden niet tot actie van justitie. De Jong begint daarop zijn eigen onderzoek. Hij vliegt in 2009 naar Aruba en bestudeert bouwtekeningen van het Marriott's Aruba Surf Club hotel. Volgens hem moet Natalee liggen onder het trappenhuis van de zogeheten Spyglass Tower.

Diamantboor
Als justitie in 2010 nog steeds geen kijkje heeft genomen, neemt de Amsterdammer het heft in handen. Met een diamantboor boort hij een gat in de hotelvloer. De inkijkoperatie mislukt echter jammerlijk. De boor loopt vast en hij wordt gesnapt. ,,Achteraf ben ik blij dat het niet gelukt is," zegt De Jong. ,,Advocaat Geert-Jan Knoops zei me dat het maar beter was dat ik geen dna heb achtergelaten op een mogelijke plaats delict. "

Nog steeds weet De Jong niet van ophouden. Hij schrijft alles en iedereen aan: de hoofdofficier van justitie op Aruba, de procureur-generaal, het Marriott-concern, maar ook Natalees vader Dave Holloway. Laatstgenoemde komt met een opmerkelijke verklaring: hij zegt een sterke lijklucht te hebben waargenomen rond het bouwterrein.

Rottend vlees
,,Gedurende mijn zoektocht op het eiland werd ik me bewust van de geur van rottend vlees van dieren," schrijft Dave Holloway in een mail aan toenmalig hoofdofficier van justitie Peter Blanken. ,,Meestal ging het om een dode hond of een ander dier. (...) Over een periode van enkele dagen heb ik dezelfde lucht geroken vanaf de bouwplaats." Hij slaat er dan geen acht op. ,,Er was te veel afleiding."

De Jong neemt contact op met dr. Richard Jantz van de Bodyfarm, een Amerikaans onderzoeksinstituut waar het ontbindingsproces van lichamen wordt onderzocht. ,,De dagen dat Dave Holloway een lijklucht zei te ruiken vanaf de bouwplaats, bleken precies overeen te komen met de berekening die ik van de Bodyfarm terugkreeg."


Is Jurriën de Jong één van de vele fantasten die zich sinds de verdwijning van Natalee Holloway hebben opgedrongen? Dave Holloway heeft er de afgelopen jaren velen voorbij zien komen, schrijft hij. Toch houdt de vader van Natalee er rekening mee dat De Jong een belangrijke getuige kan zijn, schrijft hij aan hoofdofficier Blanken.

Blanken gaat in 2013 ruim 1 uur in gesprek met Jurriën de Jong, maar ziet nog steeds geen reden voor een onderzoek. De hoofdofficier noemt het verhaal op onderdelen 'ongeloofwaardig'. De huidige hoofdofficier Eric Olthof legt uit: ,,Op een klein eiland als Aruba is niet voldoende capaciteit om iedere aanwijzing na te gaan. De betrouwbaarheid van tips wordt in rap tempo gemeten. Zo waren de stank rondom de bouwplaats en de door De Jong beschreven lengte van Joran en Natalee elementen in de verklaring die door de hoofdofficier onaannemelijk werden geacht."

De Jong maakt zich nog steeds kwaad over de afwijzing: ,,Wat ik echt ongeloofwaardig vind, is dat je een tip afwijst omdat de ooggetuige zich met 5 centimeter vergist in het lengteverschil tussen Natalee en Joran. Het gebeurde allemaal erg snel en het was nacht. Ook het capaciteitsprobleem vind ik een ongefundeerd excuus. De heer Blanken hoefde enkel toestemming te geven voor een inkijkoperatie, waarop het Marriott zijn eigen onderzoeksteam had kunnen sturen.'' De vasthoudende tipgever meent inmiddels dat justitie de zaak niet wíl oplossen. De Jong: ,,Er moet een belangrijke reden zijn waarom justitie niet onder het Marriott-hotel wil zoeken. Veel vagere tips dan de mijne zijn wél uitgezocht."

Woordvoerster Laura Botelho van het Marriott-hotel bevestigt dat er contact is geweest met Jurriën de Jong over de zaak, maar ze wacht op groen licht van justitie. ,,Zoals gebruikelijk zullen wij volledig meewerken met de autoriteiten als deze een officieel onderzoek openen."




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten