© getty.
Bij Starbucks krijg je je koffie niet zomaar mee. De baas van Starbucks wil dat zijn barista's hun klanten wijzen op de gevaren van racisme. Waarom? De miljardair geeft het niet hardop toe, maar stiekem droomt hij van een plekje in het Witte Huis.
,,Sorry, wat?'' Barista Matin in de Starbucks aan Franklin Avenue in Brooklyn heeft even geen idee waar het over gaat, terwijl hij een americano - medium, geen melk - prepareert. ,,Moeten wij nu over racisme praten? Hoezo dan?''
Nee, Matin heeft nog niets vernomen van het nieuwste idee van zijn baas Howard Schultz dat alle barista's van de Amerikaanse koffieketen gevraagd of ongevraagd met hun klanten een praatje moeten aanknopen over diversiteit en racisme. Geen brief, geen e-mail, niets.
,,Oh, ik vind het geen enkel probleem om erover te praten, hoor, het onderwerp gaat me aan het hart,'' zegt Matin, zelf ook getint. ,,Maar of dit nou de beste plek daarvoor is, dat weet ik niet.''
Ongemakkelijk
Matin is niet de enige die een wat ongemakkelijk gevoel krijgt bij de plannen van zijn baas. ,,Gaan ze er nu ook de Malcolm Xpresso verkopen,'' vroeg iemand zich op Twitter af.
Het roept de vraag op waarom Schultz het niet gewoon houdt bij het verkopen van koffie, per slot van rekening is dat toch waar Starbucks voor bedoeld is?
Beladen
Het is niet voor het eerst dat Schultz zich ongevraagd met politiek en maatschappelijk gevoelige thema's in de VS bemoeit. Afgelopen jaar mengde hij zich ook nadrukkelijk in de zeer beladen discussie die ontstond nadat agenten, die ongewapende, zwarte mannen doodden, niet werden vervolgd.
In tal van Starbucks-vestigingen door heel het land hield hij discussiebijeenkomsten met zijn werknemers, van wie 40 procent tot een minderheid behoort. ,,Het is gemakkelijker aan de zijlijn te staan, maar daarmee toon je geen leiderschap,'' zei Schultz toen. Hij vindt dat een 'publiek' bedrijf als het zijne, met wereldwijd 21.500 vestigingen, een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft.
Homohuwelijk
Eerder liet hij zich scherp uit over het wapendebat (mensen met een wapen zijn niet welkom in Starbucks) en het in de VS nog altijd gevoelig liggende homohuwelijk steunt hij openlijk. Dat laatste kwam de koffieketen op een boycot te staan van een conservatieve groepering, met als gevolg dat Starbucks een tijdlang aanmerkelijk minder klanten kreeg.
Of hij dat erg vond? ,,Niet alles draait om geld,'' reageerde Schultz. Toen een aandeelhouder zijn beklag deed, beet Schultz hem toe dat het hem vrij stond zijn aandelen te verkopen.
Schultz' betrokkenheid is prijzenswaardig, vinden veel Amerikanen. Maar zijn critici geloven niet dat de zakenman, met een vermogen van 2,6 miljard dollar volgens zakenblad Forbes de 259ste rijkste inwoner van de VS, louter handelt uit goedertierenheid.
Ze vermoeden dat Schultz op deze manier zijn bedrijf op een heel gehaaide manier op de kaart zet en dat het eigenlijk vooral een verkapte vorm van marketing of 'goedkope' pr is.
Politieke ambitie
Misschien is Schultz' belangrijkste drijfveer wel zijn politieke ambitie. Hij is een Democraat in hart en nieren. In zijn kantoor in Seattle staan foto's van Robert en John F. Kennedy en van dominee Martin Luther King.
Uitgesproken als hij is over maatschappelijke thema's en de manier waarop hij dat uitdraagt, lijkt de stap van president van een koffie-imperium naar president van de VS niet eens zo heel groot.
Vorige maand nog sierde Schultz de cover van het befaamde Time Magazine en kreeg hij de vraag hoe het nou zit met zijn presidentiële ambities. ,,Ik denk niet dat dat goed zou eindigen,'' antwoordde hij wijselijk.
Hij zou eerst eens de plannen van Hillary Clinton afwachten. Maar hij weet zelf ook wel beter. ,,Ik wil graag een verschil maken,'' zei hij vorig jaar nog. ,,Waar dat toe zal leiden, weet ik ook niet.''
Bron
Bij Starbucks krijg je je koffie niet zomaar mee. De baas van Starbucks wil dat zijn barista's hun klanten wijzen op de gevaren van racisme. Waarom? De miljardair geeft het niet hardop toe, maar stiekem droomt hij van een plekje in het Witte Huis.
,,Sorry, wat?'' Barista Matin in de Starbucks aan Franklin Avenue in Brooklyn heeft even geen idee waar het over gaat, terwijl hij een americano - medium, geen melk - prepareert. ,,Moeten wij nu over racisme praten? Hoezo dan?''
Nee, Matin heeft nog niets vernomen van het nieuwste idee van zijn baas Howard Schultz dat alle barista's van de Amerikaanse koffieketen gevraagd of ongevraagd met hun klanten een praatje moeten aanknopen over diversiteit en racisme. Geen brief, geen e-mail, niets.
,,Oh, ik vind het geen enkel probleem om erover te praten, hoor, het onderwerp gaat me aan het hart,'' zegt Matin, zelf ook getint. ,,Maar of dit nou de beste plek daarvoor is, dat weet ik niet.''
Ongemakkelijk
Matin is niet de enige die een wat ongemakkelijk gevoel krijgt bij de plannen van zijn baas. ,,Gaan ze er nu ook de Malcolm Xpresso verkopen,'' vroeg iemand zich op Twitter af.
Het roept de vraag op waarom Schultz het niet gewoon houdt bij het verkopen van koffie, per slot van rekening is dat toch waar Starbucks voor bedoeld is?
Beladen
Het is niet voor het eerst dat Schultz zich ongevraagd met politiek en maatschappelijk gevoelige thema's in de VS bemoeit. Afgelopen jaar mengde hij zich ook nadrukkelijk in de zeer beladen discussie die ontstond nadat agenten, die ongewapende, zwarte mannen doodden, niet werden vervolgd.
In tal van Starbucks-vestigingen door heel het land hield hij discussiebijeenkomsten met zijn werknemers, van wie 40 procent tot een minderheid behoort. ,,Het is gemakkelijker aan de zijlijn te staan, maar daarmee toon je geen leiderschap,'' zei Schultz toen. Hij vindt dat een 'publiek' bedrijf als het zijne, met wereldwijd 21.500 vestigingen, een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft.
Homohuwelijk
Eerder liet hij zich scherp uit over het wapendebat (mensen met een wapen zijn niet welkom in Starbucks) en het in de VS nog altijd gevoelig liggende homohuwelijk steunt hij openlijk. Dat laatste kwam de koffieketen op een boycot te staan van een conservatieve groepering, met als gevolg dat Starbucks een tijdlang aanmerkelijk minder klanten kreeg.
Of hij dat erg vond? ,,Niet alles draait om geld,'' reageerde Schultz. Toen een aandeelhouder zijn beklag deed, beet Schultz hem toe dat het hem vrij stond zijn aandelen te verkopen.
Schultz' betrokkenheid is prijzenswaardig, vinden veel Amerikanen. Maar zijn critici geloven niet dat de zakenman, met een vermogen van 2,6 miljard dollar volgens zakenblad Forbes de 259ste rijkste inwoner van de VS, louter handelt uit goedertierenheid.
Ze vermoeden dat Schultz op deze manier zijn bedrijf op een heel gehaaide manier op de kaart zet en dat het eigenlijk vooral een verkapte vorm van marketing of 'goedkope' pr is.
Politieke ambitie
Misschien is Schultz' belangrijkste drijfveer wel zijn politieke ambitie. Hij is een Democraat in hart en nieren. In zijn kantoor in Seattle staan foto's van Robert en John F. Kennedy en van dominee Martin Luther King.
Uitgesproken als hij is over maatschappelijke thema's en de manier waarop hij dat uitdraagt, lijkt de stap van president van een koffie-imperium naar president van de VS niet eens zo heel groot.
Vorige maand nog sierde Schultz de cover van het befaamde Time Magazine en kreeg hij de vraag hoe het nou zit met zijn presidentiële ambities. ,,Ik denk niet dat dat goed zou eindigen,'' antwoordde hij wijselijk.
Hij zou eerst eens de plannen van Hillary Clinton afwachten. Maar hij weet zelf ook wel beter. ,,Ik wil graag een verschil maken,'' zei hij vorig jaar nog. ,,Waar dat toe zal leiden, weet ik ook niet.''
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten