maandag 8 juli 2013

Wereldreiziger beroofd van dagboeken en herinneringen

Aart Huijg (33) is ten einde raad. Dit weekeinde ontdekte hij dat al zijn videobeelden, talrijke foto's, laptop en vijf dagboeken van zijn 2 jaar durende fietsreis van de Noord- naar de Zuidpool gestolen zijn.

'Verschrikkelijk.' zegt Aart in het Algemeen Dagblad. 'Ik wilde een documentaire van mijn reis maken met die beelden, dat kan ik nu wel vergeten. En ik ben bezig een boek te schrijven over mijn ervaringen, want als je zo'n reis onderneemt, maak je heel wat mee. Ik heb 2 jaar lang al mijn gedachten en invallen bijgehouden in vijf dagboeken. Het is heel moeilijk om uit mijn hoofd die hele reis weer opnieuw te beleven, juist daarvoor had ik alles opgeschreven. Ik weet echt niet hoe dat nu verder moet.'

De spullen, waaronder vier externe harde schijven, zaten in een beige fietstas van het merk Vaude. De tas lag in een tijdelijk onderkomen van de docent economie aan de Spaarndammerdijk in Amsterdam-West.

Zoeken
Een ander, zegt Huijg, heeft er ook helemaal niets aan. 'De mensen die dit gestolen hebben, hebben zeker die dagboeken meteen weggegooid. Ik heb nog geluk dat het nu niet regent. Maar zaterdag heb ik de hele dag door de bosjes gespeurd om ze te zoeken, gisteren heb ik de hele middag geflyerd en allerlei jongens op scooters aangesproken. Je moet wat. Ik probeer ook via de sociale media aan tips te komen.'

'Het is typisch, maar ik heb 34.000 kilometer gefietst van de Noord- naar de Zuidpool, en bij de meest wildvreemde mensen geslapen. Al die tijd heb ik me geen seconde zorgen gemaakt om mijn spullen en niemand heeft geprobeerd ze te stelen. En ik ben nog geen anderhalve maand terug in Amsterdam, of ze worden gestolen.'

Het ergste vindt de wereldreiziger het misschien nog wel dat hij ook de coördinaten kwijt is van de plekken waar hij geslapen heeft. 'Ik heb nog geen kinderen, maar tijdens de reis dacht ik steeds: later, als ik kinderen heb, doe ik de reis met hen over, en laat ik precies zien waar ik geslapen heb en hoe dat was. Maar zelfs dat zal niet meer gaan nu.'

Bron foto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten