vrijdag 13 december 2013

Boswachters vergapen zich aan spookachtig ijshaar

IJshaar, ook wel 'de baard van Koning Winter' genoemd © Tjeerd Langhout.


Voor boswachter Tjeerd Langhout is vrijdag de 13e allesbehalve een ongeluksdag. Hij spotte vanochtend in de bossen bij het Drentse Hooghalen het zeldzame ijshaar en legde de spookachtige witte draden meteen vast met zijn camera.

Wie getuige is van het bijzondere natuurverschijnsel, ook wel bekend als 'de baard van Koning Winter', mag volgens hem van geluk spreken. 'Voor je het weet is het weer verdwenen. Zodra de temperatuur stijgt, smelten de ijsharen.'

'Fijn die mist en winterse temperaturen', dacht Langhout toen hij vanmorgen handen wrijvend op pad ging door de bossen. De huidige weersomstandigheden zijn volgens hem ideaal voor het spotten van ijshaar. 'Je ziet het alleen bij een hoge luchtvochtigheid en een temperatuur tussen de nul en min vier graden. Dan drukt een schimmel het vocht in dood hout naar buiten, wat meteen bevriest.'

Langshouts vermoeden dat hij vandaag wel eens ijshaar zou kunnen tegenkomen, bleek juist. 'Opeens zag ik de betoverend mooie witte draden op een dode tak. Ik kon wel juichen want drie weken geleden zag ik het natuurverschijnsel voor het eerst. Terwijl ik al mijn hele leven in de bossen rond loop.'

Dat ijshaar zelden wordt gespot, ligt volgens hem niet alleen aan de weersomstandigheden maar ook aan het soort hout. 'De baard van Koning Winter groeit alleen op dood hout van beuken en Amerikaanse Eik.'




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten