donderdag 12 december 2013

Lachen als medicijn voor bijna alles

Workshop lachen. Geheel rechts Marnix Lamers. © AD/Jarg van Asch.


Stijgende kosten in de zorg? Volgens Marnix Lamers (43) uit Doorn is lachen het goedkoopste medicijn dat er is. Eind januari start hij weer een reeks workshops in de regio Utrecht. Dankzij de crisis is er grote belangstelling.

'Het idee om lachworkshops te geven, kwam spontaan in me op. In het voorjaar van 2012 heb ik mijn eerste workshop gegeven. Lachen is een rode draad in mijn leven. Toen ik 18 jaar was, had ik een vriendenclubje waarmee ik altijd grappen maakte en waar enorm veel gelachen werd. En zo hard, dat we het soms fysiek niet meer trokken van het lachen. Lachen zit heel sterk in mijn systeem. Daarnaast ben ik sinds mijn 16de basketbaltrainer. Ik kan iets aanreiken aan anderen.'

De lachworkshops zijn op open inschrijving, of in opdracht voor een groep, zoals een vrijgezellenfeest of een teamuitje. Volgens Lamers starten mensen al vaak met lachen als ze hem zien. 'Mensen komen om te lachen, dus het mag. Ik merk regelmatig dat er een rem zit om ons te laten gaan. Als er gelachen mag worden, breekt er iets door. Mensen geven zich over. De innerlijke lach is er altijd. Het is een kwestie van uitnodigen.'



Twintig minuten volledig los
Met speelse oefeningen als een dier nadoen dat lacht, en het spiegelen van andermans lach, weet hij die doorbraak te bereiken. 'Soms gaan mensen twintig minuten volledig los. Het helpt mensen dingen te relativeren. Het zorgt dat dingen die vastzitten, losgaan. Dat kunnen ook emoties zijn. Lachen is echt gezond.'

'Het werkt als een massage op je organen. Lachen breekt de stresshormonen adrenaline en cortisol af, en maakt endorfinen aan. Het laat je ontspannen. Als je veel lacht, kan je weinig gebeuren.' Ook merkt hij dat lachen verbindt. 'De maskers gaan af. Lachen is een taal die iedereen verstaat. In de lach valt alles samen: genieten, verbinden en loslaten.'

Van januari tot en met april staat een reeks workshops gepland in Zeist, Doorn en Utrecht. Maar ook komt Lamers met een aantal specials. 'De specials: het snijvlak tussen lachen en huilen, en de lach van verlichting. Dat laatste ontstaat als je in een totaal ontspannen staat bent, en is voor mensen die al een keer een workshop gedaan hebben.'




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten