dinsdag 12 augustus 2014

Professor zendt eredoctoraat na MH17 retour aan Poetin


’Ik wil als wetenschapper het goede voorbeeld geven’

Emeritus hoogleraar Vliegtuigontwerp Egbert Torenbeek heeft zijn eredoctoraat terug naar Moskou gestuurd. © Sam Rentmeester.


Een week lang dacht hij na. Het is dan ook een weloverwogen beslissing van de Delftse emeritus hoogleraar Vliegtuigontwerpen Egbert Torenbeek om zijn eredoctoraat aan het Luchtvaartinstituut in Moskou (MAI) weer in te leveren. Directe aanleiding: het neerschieten van de MH17. Maar het is ook een protest tegen de ongeremde expansiedrift van de Russische president Poetin.

'Het opzeggen van mijn eredoctoraat is voor mij de enige mogelijkheid om duidelijk te maken dat de president die u dient een ongeleid projectiel is,' zo schrijft Torenbeek in zijn brief aan de Russische rector Geraschenko van het MAI.

Gebaar naar nabestaanden
Bijna 15 jaar geleden werd het doctoraat aan Torenbeek toegekend. Een graad die de professor, verbonden aan de Universiteit Delft, al die jaren koesterde, maar nu in het licht van de ramp met MH17 een wel erg nare bijsmaak kreeg. 'Het is zeker de primaire aanleiding voor mij om afstand te doen van mijn doctoraat.'

'Het is mijn gebaar naar de nabestaanden van de omgekomen studente van onze universiteit, hoewel ik die niet persoonlijk heb gekend. Ook geef ik een signaal aan mijn Russische kennissen. De vraag is of ze daar happy mee zijn en of ze sowieso happy zijn.'

'Zij doen hun werk voor een armetierig loontje. Ik vind het heel erg dat ze dit mee moeten maken. Maar je hoort toch een gemotiveerde beslissing in situaties als deze te nemen en dat heb ik gedaan.'

'Ik heb niet de illusie dat ik de wereld kan veranderen. Maar ik vind dat wetenschappers en academici het goede voorbeeld wat betreft ethisch handelen moeten geven aan de samenleving en aan studenten in het bijzonder.'



Eerder overwogen
Ook voor de ramp met de MH17 overwoog Torenbeek al eens een het retour sturen van zijn doctoraat. Zijn geweten begon op te spelen toen Poetin in 2011 president werd. 'Er zijn de laatste jaren veel veranderingen gaande in Rusland. De situatie werd steeds nijpender,' motiveert Torenbeek zijn keuze.

Hij stelt dat de expansiedrift van de Russische leider doet denken aan de periode rond de Eerste Wereldoorlog. 'Ik zeg niet dat er weer een oorlog komt, maar de aanleiding toen, valt te vergelijken met de situatie nu. Geprobeerd wordt om de Sovjet Unie in zijn oude glorie te herstellen. En 85 procent van de bevolking steunt die ontwikkelingen. Dat kan je niet zomaar voorbij laten gaan,' vindt de hoogleraar.

De wetenschapper stoort zich verder aan het feit dat Rusland, ondanks een VN-resolutie waarin onbelemmerd onderzoek naar de ramp is afgesproken, weigert enige verantwoording te nemen voor het neerhalen van de MH17.

Torenbeek haalt tot slot aan dat het land zich 'onverzoenbaar blijft opstellen in conflicten met Oekraïne en Tsjetsjenië, wapens levert aan Irak en Syrië, (homoseksuele) minderheden discrimineert en politieke tegenstanders het leven zuur maakt'.

'Het maakt me pessimistisch over de toekomst van Rusland als beschaafd land. Torenbeek heeft zijn brief en de oorkonde een week na de ramp aangetekend verstuurd.

Steun van collega's
De hoogleraar vindt steun voor zijn actie bij collega's en vrienden. 'Ik krijg e-mails van mensen dat ze het helemaal met me eens zijn en het initiatief waarderen. Ze zien het als een hart onder de riem steken.' Torenbeek meldt dat diverse collega's van de Universiteit Delft en daarbuiten zich ook in verband met de ramp hebben teruggetrokken van het komende ICAS (International Council of Aeronautical Sciences) in Sint Petersburg.

Een reactie van rector Geraschenko heeft Torenbeek tot zijn verbazing nog niet. 'Ik ben alleen gemaild door een medewerker. Die vertelde me dat de universiteit, en dus blijkbaar ook de rector, op vakantie was.'




Bron

1 opmerking:

  1. Ik heb eens even op de kaart gekeken en deze vergeleken tussen 1991 en 2014. Valt op dat er een expansie is van de EU en de NATO richting rusland. Van expansie van Rusland is niets terug te vinden. Kan deze professor zelf nog eens op de kaart kijken, misschien heb ik het mis.

    BeantwoordenVerwijderen