vrijdag 30 november 2012

Whisky 'geneest' man die blind werd door wodka

Alcohol geeft over het algemeen geen helderder kijk op de zaken, maar voor Nieuw-Zeelander Denis Duthie ligt het enigszins anders. Een fles whisky redde het zicht van de 65-jarige, die blind geworden was door het drinken van wodka. De mix met zijn diabetesmedicatie bleek geen goeie en de man zag opeens niets meer.

Het ziekenhuispersoneel diende Duthie zeer dure whisky toe met het oog op zijn 'genezing'. De man kwam er binnen op de eerste hulp nadat hij het zichtcompleet kwijt was geraakt. Op een feest voor de vijftigste huwelijksdag van zijn ouders had hij een paar glazen wodka gedronken, die hij van enkele studenten had gekregen. Duthie werkt aan het New Plymouth's Western Institute of Technology. Thuis merkte hij dat alles zwart werd voor zijn ogen.

'Ik dacht dat het weer donker was en dat ik een blackout had gehad', vertelt hij aan de New Zealand Herald. 'Maar pas om half vier 's namiddags viel bij mij het muntje toen ik het licht wilde aandoen in de slaapkamer: ik was helemaal blind geworden.'








Afscheid
Duthie dacht toen nog dat hij na een goede nachtrust weer de oude zou zijn, maar hij bleef ook de volgende ochtend blind. Er zat niks anders op dan naar het ziekenhuis te gaan. 'Veel weet ik daar niet meer van, maar wel nog dat de dokter aan mijn vrouw zei afscheid te nemen van mij. Zij dachten niet dat ik nog zou terugkeren uit de operatiezaal.'

Onderzoek wees uit dat Duthie een methanolvergiftiging had opgelopen. Volgens de chirurg kwam er 'een geur van nagellak' uit de darmen van de patiënt. Mogelijke oplossing: het toedienen van ethanol. En dat vind je onder meer in alcoholische dranken. Omdat er niet voldoende medische ethanol voorradig was in het ziekenhuis, trok men naar de plaatselijke sterke drankboer. Een goeie fles Johnny Walker Black Label deed de rest.

'Vijf dagen later werd ik wakker, opende ik mijn ogen en kon ik meteen weer zien', zegt een gelukkige Duthie. Hij wil wel andere diabetespatiënten waarschuwen voor alcoholgebruik: 'Rustig aan!'.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten