vrijdag 28 februari 2014

Arnhemmer voor rechter voor 'neger-mail' aan sollicitant


’Is niks. Ten eerste een donker gekleurde (neger).’

Jeffrey Koorndijk (inzet) 'dacht eerst nog dat het een grap was' toen hij zijn mail opende. © Thinkstock/SBS.



De medewerker van een elektronicabedrijf in Arnhem die een sollicitant in een e-mail afwees met de woorden 'Is niks. Ten eerste een donker gekleurde (neger)', moet voor de rechter komen. Het Openbaar Ministerie vindt dat discriminatie vanwege ras, zo is vandaag gebleken.

De e-mail veroorzaakte in november vorig jaar veel ophef. Het was niet de bedoeling dat de 23-jarige Jeffrey Koorndijk, die had gesolliciteerd, de mail onder ogen kreeg. De 29-jarige werknemer wilde het bericht aan zijn baas versturen, maar klikte per ongeluk op 'antwoorden' in plaats van op 'doorsturen.'

Woedend
Koorndijk liet eind november 2013 weten woedend te zijn. De 23-jarige jongeman uit Deventer stond perplex toen een mysterieus mailtje in zijn postvak plofte en hij het volgende las: 'Heb nog even gekeken is niks. Ten eerste een donker gekleurde (neger). En op zijn cv weinig tot geen ervaring met computers enz. Met hartelijke groet.'

Het bericht is duidelijk niet voor zijn ogen bestemd. 'Ik dacht eerst dat het een grap was, maar toen ik goed keek zag ik dat deze mail naar zijn baas moest. Dit ging gewoon over mij,' liet de gedesillusioneerde student weten.


Racisme
Puur racisme, vond Koorndijk. 'Ze hadden nog niet eens contact met mij gehad Ik denk dat ze mij op internet hebben opgezocht.' Hij belde het bedrijf op. De bedrijfsleider nam op, maar doet of zijn neus bloedt. 'Ik zei dat ik die neger was. Toen begon hij te stotteren en zei dat hij de boodschap zou doorgeven.'

Kort daarop krijgt Koorndijk een excuusmail. 'Daarin stond dat het niet racistisch was en zo niet was bedoeld. En dat ze er al een donkere jongen hebben werken.' Als hij de klok kon terugdraaien, zou hij geen moment twijfelen, zei ook eigenaar Mike de Wilde van de gelijknamige elektronicawinkel later tegen het AD.

Volgens hen was er sprake van een 'intern grapje' en zat er geen enkele discriminerende bedoeling achter. Koorndijk zou afgewezen zijn omdat hij niet de juiste computerervaring had.

Ophef
Koorndijk neemt echter geen genoegen met de 'luchtige reactie.' De student zet de mail op internet zodat de wereld kan zien hoe er in het bedrijfsleven met mensen met een kleurtje wordt omgegaan. Een storm van verontwaardiging stak op.

De gekwetste Deventenaar deed aangifte waardoor de mededewerker van het elektronicabedrijf nu voor de rechter moet verschijnen.

Bedreigingen bedrijf
Het bedrijf en de medewerker kregen na de affaire allerlei bedreigingen binnen. Een 29-jarige inwoner van Hoorn die een dreigende mail stuurde, wordt daarvoor vervolgd.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten