donderdag 9 oktober 2014

Brittany (29): waarom ik op 1 november mijn leven beëindig


De 29-jarige Brittany Maynard lijdt aan een zeer agressieve vorm van hersenkanker. © Screenshot YouTube.


Ze is een formidabele vrouw met een enorme levenslust, maar toch zal de 29-jarige Brittany Maynard binnen een aantal weken zelf uit het leven stappen. Ze is allerminst suïcidaal, maar ziet geen andere uitweg. 'Ik wilde dat er een genezing bestond voor mijn ziekte, maar die is er gewoonweg niet', legt ze uit in een emotionele YouTube-video.

De Amerikaanse lijdt aan een zeer agressieve vorm van hersenkanker. Artsen voorspelden haar een ernstige lijdensweg en een overlijden dat pijnlijk zal zijn. En dus koos Brittany voor euthanasie. 'Ik sterf op 1 november', zegt ze in de video.

'Mijn man is jarig op 26 oktober', legt ze uit, 'en ik zal een paar dagen later mijn leven beëindigen. In het bijzijn van mijn moeder, stiefvader, man en beste vriendin. In mijn eigen bed, in mijn eigen slaapkamer. Misschien met wat van mijn favoriete muziek op de achtergrond.'

De vrouw legt in de video uit hoe opgelucht ze is nu ze weet dat ze zelf haar overlijden kan regisseren. Haar man Dan (42) gebruikt dezelfde woorden: 'We zijn zo opgelucht. Dat zij zelf kan zeggen: Het is tijd. Dat ze niet het lijden hoeft mee te maken dat de artsen beschreven hebben.'

Euthanasie
Brittany heeft moeten vechten voor het recht om haar eigen dood te bepalen. In de Verenigde Staten is euthanasie nog steeds een onderwerp van discussie. De vrouw en haar familie moesten naar Oregon verhuizen, omdat er slechts enkele staten zijn die het mogelijk maken om, onder voorwaarden, 'te sterven met waardigheid'.


Dat is meteen waarom Brittany toestemde om haar dramatische verhaal in een YouTube-video te vertellen, in samenwerking met de organisatie 'Compassion & Choices'. Ze hoopt zo meer staten te overtuigen om deze vorm van euthanasie goed te keuren.

Levenslustig
De beelden en interviews in de video vertellen ons het verhaal van een jonge, levenslustige vrouw. Brittany liep halve marathons, beklom de Kilimanjaro in Tanzania en reisde de wereld rond, maar de zwaarste taak staat haar nog te wachten: vrijwillig sterven. 'Er is geen cel in mijn lichaam die niet wil leven', aldus de jonge Amerikaanse. 'Ik wil niet sterven, maar voor deze verschrikkelijke ziekte is er geen genezing mogelijk.'

In januari, ze was net getrouwd, werd eindelijk duidelijk waarom ze van die verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen had. Na onderzoek bleek ze een hersentumor te hebben. Brittany vertelt, dat zij van artsen kreeg te horen nog 'drie, maar mischien vijf of tien jaar te leven had'. 'Geloof me', zegt ze in de video, 'voor iemand die net 29 jaar was geworden klinkt dat hetzelfde als dat je morgen dood gaat.'

Agressief
Drie maanden later, in april, onderging ze een scan en een operatie. De tumor in haar hersenen bleek groter dan gedacht. De Amerikaanse heeft een glioblastoma multiforme, stadium 4, de meest agressieve vorm van hersenkanker. Haar levensverwachting krom ineen. Ze had opeens nog amper zes maanden te leven en het overlijden zou pijnlijk zijn.

'Je hoopt dan dat ze een fout gemaakt hebben in het ziekenhuis', zegt een geëmotioneerde moeder Debbie. 'Dat ze een verkeerd röntgenapparaat gebruikt hebben, dat de scan kapot was. Je hersenen doen gekke dingen als je iets niet wilt geloven, je gaat sprookjes verzinnen.'

Acceptatie
Brittany en haar naasten gingen door een proces van schrik, verwerking en acceptatie. Nu proberen ze samen nog zoveel mogelijk leuke dingen te doen en tijd door te brengen. 'Met mijn man ging ik naar het nationale park Yellowstone. Met mijn beste vriendin reisde ik naar Alaska. Daar wachtte mijn moeder me op en samen gingen we verder. Voordat ik doodga zou ik graag nog naar de Grand Canyon willen. Daar ben ik nog nooit geweest.'

Het helpt haar, zegt Brittany. Door zulke uitstapjes te maken en zichzelf kleine doelen te stellen, wordt elke dag waardevol. Het sluit ook aan bij de belangrijkste lessen die ze in korte tijd heeft geleerd, zo besluit ze. 'Pluk de dag. Doe wat je belangrijk vind, waar je jezelf goed bij voelt. Doe wat ertoe doet. Streef dat na en vergeet al het andere.'

De video, die hieronder te zien is, werd op 6 oktober op het internet gepubliceerd en daarna al bijna 4,5 miljoen keer bekeken.





Bron
Lees ook: Vaticaan veroordeelt euthanasie kankerpatiënte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten