zaterdag 23 november 2013

Forse stijging oplichting door webshops

Consumenten worden massaal opgelicht door malafide internetwinkels. Met gelikte websites verleiden deze bedrijven hun klanten, maar leveren doen ze nooit. Afgelopen jaar gingen al 8600 consumenten het schip in, blijkt uit politiecijfers.

Speciaal voor Sinterklaas. Een iPhone 4S voor slechts 289 euro. De spectaculaire aanbieding staat op de site HollandsGSM.nl. Een koopje, zo lijkt het. Want in de officiële Apple Store is de telefoon 110 euro duurder en heeft deze ook nog eens de helft minder opslag.

Het bedrijf noemt zichzelf 'een betrouwbare aanbieder met jarenlange ervaring op het gebied van telecom'. Maar wie geld overmaakt is het hoogstwaarschijnlijk kwijt, voorspelt Bas Ketelaars van de stichting Stop Internetoplichting. Op internetfora regent het klachten over deze webwinkel, of beter gezegd nepwinkel. Wie het adres checkt, komt uit bij een leegstaand pand in Eindhoven. Het rekeningnummer wordt ook gebruikt voor tal van webwinkels die onbetrouwbaar bleken. Wie telefonisch contact zoekt, krijgt een dode lijn.

Firma's zoals deze schieten juist nu als paddenstoelen uit de grond, merken ze bij het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie. Volgens coördinator Harry Jongkind van het meldpunt haken oplichters handig in op wat mensen op hun verlanglijstje hebben staan, vooral telefoons, spelcomputers en tv's. ,,Die bieden ze dan aan voor een fors lagere prijs,'' zegt Jongkind.


De fraudeurs lokken klanten naar hun website met spectaculaire aanbiedingen via online marktplaatsen. De betere nepwinkels zien er soms zo gelikt uit, dat het voor consumenten moeilijk is te ontdekken of er iets mis mee is. Ze zetten logo's van keurmerken zoals Thuiswinkel.org op hun site zonder dat ze lid zijn en maken soms zelfs gebruik van betalingssysteem iDeal om het vertrouwen van de kopers te winnen. ,,iDeal is een betrouwbare partner. Maar de verkoper hoeft dat niet te zijn,'' waarschuwt Jongkind.

Sommigen maken zelfs reclame op tv en radio. Op die manier werd Renate Eichhorn met nog 27.000 anderen misleid door website gratisbox.nl. Eichhorn moest verzendkosten betalen en zou gratis spullen krijgen toegestuurd. ,,Dat had ik al eerder gedaan. Ook dit bedrijf zag er betrouwbaar uit. Niet dus,'' zegt ze.

Dat de truc steeds beter werkt, blijkt wel uit politiecijfers. Afgelopen jaar trapten 8637 mensen in de ogenschijnlijk aantrekkelijke koopjes van 77 nepwinkels die de politie traceerde. Ze maakten samen 1,3 miljoen euro over naar verkopers, maar kregen nooit iets geleverd. Dat is ruim twee keer zoveel als het jaar ervoor. Toen gingen 2733 mensen het schip in bij 55 nepwinkels.

De politie staat vaak machteloos. Sommige verkopers zijn bijzonder moeilijk te traceren. Andere verkopers maken gebruik van een maas in de wet. Ze verkopen gewoon onder hun eigen naam, maar leveren vervolgens niets. Dat valt niet onder het strafrecht, maar wordt gezien als een wanprestatie. ,,Het is aan de koper een procedure te beginnen om geld terug te krijgen. Veel mensen doen dat niet, omdat het om een klein bedrag gaat.''

De politie adviseert om altijd eerst te checken of de verkoper te vertrouwen is. ,,Haal de verkoper door een zoekmachine. Dan wordt vaak al veel duidelijk.'' Ook bij de site mijn.politie kunnen consumenten controleren of het om een bekende fraudeur gaat. Op fora als opgeletopinternet.nl worden dubieuze verkopers vaak al eerder ontmaskerd.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten