woensdag 16 januari 2013

'Ontvoering heeft mijn leven gered'

Katie Beers werd op 10-jarige leeftijd ontvoerd. De inmiddels volwassen vrouw werd in 1993 meer dan twee weken vastgehouden in een ingegraven kerker in een tuin in New York. Haar ontvoerder zou haar daar ook hebben verkracht. Nu, twintig jaar later, zegt het slachtoffer in een interview met AP dat de ontvoering het beste is dat haar ooit is overkomen, omdat het haar in staat stelde te ontsnappen aan seksueel misbuik.

De ontvoering kreeg twintig jaar geleden veel media-aandacht. Tijdens de vermissing werd duidelijk dat Katie thuis al jaren onder helse omstandigheden leefde. Haar moeder verwaarloosde haar en ze werd misbruikt door de man van haar peettante.

Houten kerker
Nadat kidnapper John Esposito, een kennis van de familie, op 13 januari 1993 bekende het meisje te hebben ontvoerd en rechercheurs haar terugvonden in een houten kerker, werd Katie ondergebracht in een pleeggezin.







Haar nieuwe gezin was het warme nest waar Katie altijd van gedroomd had. De pleegouders beschermden Katie voor de media en zorgden ervoor dat ze weer naar school ging. Twintig jaar lang sprak ze niet meer met de pers.

Boek
Beers is nu een 30-jarige moeder. Ze is getrouwd en heeft een goede baan in Pennsylvania. Over haar jeugd heeft ze, samen met een journalist die destijds verslag deed van de ontvoeringszaak, een boek geschreven. Ze meldt dat de ontvoering haar leven heeft gered. 'Ik was anders nooit onder het misbruik uit gekomen.'

'Het heeft geen zin om ongelukkig of depressief te zijn. Ik probeer niet verdrietig te zijn door datgene wat me is overkomen, omdat het me heeft gemaakt tot wie ik nu ben. En ik ben tevreden en gelukkig.'

Sal Inghilleri, de man die Katie misbruikte, werd veroordeeld tot een jarenlange gevangenisstraf. Hij stierf in 2009, in een gevangeniscel. Esposito zit nog steeds vast voor de ontvoering.

Bron



Geen opmerkingen:

Een reactie posten