maandag 16 december 2013

Eis: alsnog 7 jaar voor doodsteken dochter Mirjam


’Ze riep dat ze me wilde afmaken. Ik dacht, maak me maar af’

Mirjam (inzet) werd in haar hart en haar buik gestoken. © ANP/AD.



Het Openbaar Ministerie (OM) wil dat de 43-jarige moeder, Chahira ben M., die in januari in IJsselstein haar 16-jarige dochter Mirjam doodstak, een gevangenisstraf krijgt van 7 jaar. Dat is vandaag in hoger beroep door het OM geëist. Het gerechtshof in Arnhem doet vrijdag uitspraak in de strafzaak.

In juli legde de rechtbank in Utrecht wegens doodslag 3 jaar cel op toen ook 7 jaar werd gevraagd door het OM.

Ben M. uit IJsselstein werd geplaagd door depressie terwijl zij de grip op haar puberende dochter verloor. Tijdens een ruzie raakte de moeder haar dochter met een mes in haar buik en hart. In juli liet M. weten dat ze hoopte dat het drama een nachtmerrie was geweest.

'Ik hoopte op een boze droom, een nachtmerrie. Ik hoopte dat ik wakker werd en dat ze er gewoon weer was. Dat er een wonder was gebeurd. Dat gebeurde niet', zei Ben M. destijds huilend.

Geruchten over zwangerschap
Het 16-jarige meisje werd in januari in haar ouderlijk huis doodgestoken. Ze had een steekwond in haar buik en in haar hartstreek. De tiener had ruzie met haar moeder. De moord op het meisje schokte Nederland begin dit jaar.


Er werden zelfs Kamervragen gesteld over mogelijke eerwraak. Daarvan was geen sprake, evenmin was het meisje zwanger, zoals ook de geruchten de ronde deden.

'Maak me dan af'
Terwijl haar man werkte en ook de andere kinderen zo hun zorgen meebrachten, maakte Chahira zich steeds meer zorgen over slechtere schoolprestaties en verkeerde vrienden in het leven van haar dochter Mirjam.

De spanningen liepen op 2 januari uit op een heftige woordenwisseling in de slaapkamer van het meisje. Moeder liep naar de badkamer en pakte daar een mes, wat daar toevallig zou hebben gelegen. 'Ze riep dat ze me wilde afmaken. Ik dacht, maak me maar af. Dan zou ze later misschien spijt krijgen', zei Ben M.. Daarna volgde een worsteling waarbij Chahira haar dochter doodstak.

Volgens de rechtbank was Chahira verminderd toerekeningsvatbaar door haar depressie en nachtenlang slaapgebrek. Maar volgens deskundigen was dat licht verminderd toerekeningsvatbaar. Het OM vindt dat de rechtbank de vrouw minder aanrekent dan zou moeten.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten