vrijdag 20 december 2013

Blindengeleidehond redt baasje die voor trein valt

Cecil en Orlando herstellen samen in het ziekenhuis. © ap.



De 61-jarige Cecil Williams dankt zijn leven aan Orlando, zijn geleidehond. Cecil was eerder deze week in New York op weg naar de tandarts toen de blinde man zich onwel voelde in de metro. Cecil viel tussen de sporen, zijn hond aarzelde niet en sprong hem achterna. 'Mijn hond heeft mijn leven gered', zegt Cecil met Orlando op zijn ziekenhuisbed.

'Hij probeerde me overeind te krijgen,' herinnert Cecil zich. Getuigen zagen hoe Orlando wanhopig begon te blaffen en van alles probeerde om te verhinderen dat zijn baasje van het perron zou vallen. Toen Cecil tussen de treinsporen lag, probeerde zijn hond hem nog overeind te krijgen terwijl een metrostel aanstormde.

Omstanders slaagden erin de treinbestuurder te alarmeren. Die minderde vaart maar kon niet verhinderen dat zijn treinstel over Cecil en Orlando reed. De twee lagen tussen de sporen en kwamen er met enkele kneuzingen en schrammen vanaf.

Toen Cecil terug bij bewustzijn kwam, verklaarde dat hij iemand hoorde roepen dat hij zich stil moest houden.

Orlando, die door zijn baasje wordt omschreven als een ernstig maar rustig dier, maakt intussen nieuwe vrienden in het ziekenhuis. 'Hij brengt me overal naartoe en eigenlijk redt hij elke dag mijn leven', zegt Cecil.

De man is al sinds 1995 blind en Orlando is zijn tweede geleidehond. Het dier wordt op 5 januari elf jaar en mag binnenkort met pensioen. Omdat Cecils ziekteverzekering de kosten van een niet-werkende hond niet dekt, zal hij op zoek moeten naar een nieuwe thuis voor Orlando. 'Maar mocht ik het geld hebben, ik zou hem zeker houden'.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten