maandag 22 september 2014

Vriend vermoorde Brit vlucht voor 'mafia' op Thais eiland

De bar waar Sean McAnna zijn vriend zou ontmoeten maar in plaats daarvan met de dood bedreigd werd door twee plaatselijk mafiosi. © Facebook/AC Bar Koh Tao.

Een vriend van een van de twee Britse rugzaktoeristen die vorige week werden vermoord in Thailand, is het eiland Koh Tao ontvlucht na doodsbedreigingen van wat hij 'plaatselijke mafia' noemt. Volgens Sean McAnna (25) dreigden twee Thai hem om te brengen om hem zo de schuld voor de dubbele moord in de schoenen te kunnen schuiven toen hij in de nacht van het drama een biertje dronk vlakbij de plaats delict.

De twee mannen spraken McAnna vorige week zondag omstreeks half drie 's nachts aan in de AC Bar, een nachtclub aan het strand. 'Jij was het die hen vermoordde. Je hebt de dood van twee mensen op je geweten. We weten dat jij het was. Je zult jezelf ophangen vannacht en wij komen kijken. Je zult sterven vannacht,' zegt de jonge Schot terugblikkend in de Britse krant The Telegraph.

Supermarkt
McAnna was naar eigen zeggen zo bang dat hij er als een haas vandoor ging, achtervolgd door zijn bedreigers. 'Ik rende weg zo hard als ik kon en zocht mijn toevlucht in een kleine supermarkt. De twee mannen probeerden me over te halen mee naar buiten te gaan maar dat weigerde ik uit vrees voor mijn leven. Ze zouden me niet doodgeschoten hebben maar met mij de heuvels zijn ingelopen om me daar op te hangen zodat het leek alsof ik mezelf van het leven zou hebben beroofd.'

De Schot weet niet of de twee mannen betrokken waren bij de moord op zijn vriend David Miller (24) en diens kersverse vriendin Hannah Witheridge (24), in dezelfde nacht op het nabijgelegen strand. Hij vermoedt dat het duo cruciale informatie heeft over de daders en daarom hem tot zondebok wilde maken.

Zondebok
'Ze zochten een zondebok. Geen local maar een westerling. Als ik mezelf zogezegd zou hebben opgehangen dan was het makkelijk om te zeggen: hij was het.'

Nadat de politie hem had ontzet uit de supermarkt verstopte de Brit zich de rest van de nacht uit angst voor zijn bedreigers. 'Ik was zo verschrikkelijk bang dat ik om het half uur een andere schuilplaats opzocht voor het geval iemand me gezien mocht hebben.

Eenmaal veilig teruggekeerd op zijn logeeradres, omstreeks 4 uur 's nachts, postte Sean McAnna op zijn Facebookpagina een bericht over de doodsbedreigingen. 'Thaise mafia probeert mij te doden. Help mij alsjeblieft,' schreef hij naar eigen zeggen in het inmiddels verwijderde bericht.

Ambassade
De doodsbange Brit zegt dat hij de zaak de volgende dag telefonisch besprak met het ministerie van Buitenlandse Zaken in Londen. Op zijn Facebookpagina schrijft een familielid dat hen is geadviseerd niet meer over de zaak te berichten op social media. 'Het zou zijn dood kunnen worden. De ambassade onderzoekt de zaak en we moeten afwachten maar de situatie is gelukkig beter dan eerst.'

Sean McAnna ontmoette David Miller vorig jaar in Leeds. Ze woonden in dezelfde buurt. De Schot speelde er in een band, Miller studeerde voor ingenieur. 'Ik keerde enkele weken geleden terug naar Koh Tao, waar ik ooit 18 maanden werkte als barman. David arriveerde er vorige week zondag en we zouden elkaar ontmoeten op de avond dat hij werd vermoord.'

Geen verdachte
De Schotse zanger en gitarist ontkent elke betrokkenheid bij de moord op David Miller en Hannah Witherighe. Volgens politiechef Prachum Ruangthong geldt McAnna niet als verdachte maar is hem wel gevraagd om dna-materiaal af te staan voor het onderzoek naar de dubbele moord. Het tijdstip van het drama is niet bekend. Strandschoonmakers ontdekten vorige week maandag omstreeks half zeven 's morgens de levenloze en flink toegetakelde lichamen van de Britse twintigers.

De politie op het eiland Koh Tao gaat er van uit dat de moorden zijn gepleegd uit seksuele jaloezie. Een van de daders zou Witheridge hebben lastiggevallen in de AC Bar waarna Miller tussenbeide kwam, zo verklaarden ooggetuigen tegenover de politie. Die voert zoals bekend een grootschalig dna-onderzoek uit in de hoop zo de daders te vinden. Ze lieten een peuk achter met dna-materiaal dat overeenkomt met dna-materiaal in sperma gevonden in het lichaam van Witheridge.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten