donderdag 5 juli 2012

Utrechtse ambtenaren knallen tegen glazen deuren in nieuw Provinciehuis

De eerste maanden in het nieuwe Utrechtse provinciehuis is voor tientallen ambtenaren een pijnlijke ervaring. Er is zó veel glas verwerkt in het pand, dat bijna dagelijks iemand een glazen deur of wand niet opmerkt en er tegenaan knalt.

ambtenaren moesten voor behandeling naar het ziekenhuis: met een scheve neus, gebroken tand en hevig bloedend hoofd.
De bedrijfshulpverleners van het provinciehuis hebben verder al elf mensen behandeld aan bloedende neuzen en sneetjes in het voorhoofd. Een onbekend aantal doorlopers hield er een fikse buil aan over.

In april verhuisden de duizend provincie-ambtenaren naar het nieuwe pand, het voormalige Fortis-gebouw aan de rand van Utrecht. Vooral de eerste weken werd er tegen de deuren en ramen opgelopen, maar nog steeds zijn er dagelijks ongelukjes.






'Ik bloedde als een rund'
Kees de Heer, fractie-assistent van de ChristenUnie, was vorige week het jongste slachtoffer. 'Een flink stuk van mijn voortand is afgebrokkeld en er zit een snee in mijn neus precies op de plek waar het bot in kraakbeen overgaat,' aldus De Heer in het AD. 'Ik wilde een deur opendoen van een glazen vergaderruimte die boven de kantine hangt. Wat ik niet had gezien is dat er nóg een deur voor zat.' De Heer bloedde als een rund en een collega bracht hem naar het ziekenhuis. 'Het komt allemaal goed. Mijn neus staat nog recht en ik hou er geen litteken aan over, zei de dokter. Maar iemand anders die tegen het glas liep, loopt nu met een scheve neus. Die moet worden rechtgezet.'

De architect had nog zo voor de risico's gewaarschuwd. Het 88 meter hoge voormalige Fortis-hoofdkantoor langs de A27 werd twee weken geleden geopend door koningin Beatrix. Architect Peter Vermeulen van Van Mourik Architecten legde in zijn toespraak voor de majesteit uit dat de vele honderden vierkante meters glas de transparantie van de overheid moet benadrukken.

Folie
'Die ongelukjes hadden we voorzien', zegt Vermeulen. 'Het provinciebestuur wilde het echter even aanzien. Ze vonden het zonde van de architectuur.' Maar de oplossing ligt klaar: Nu laat het provinciebestuur folie op het glas plakken.

Bron

1 opmerking:

  1. Kwestie van opletten zou ik denken. Wel kan je er een flinke blessure aan overhouden. Laten we dat maar niet hopen!

    BeantwoordenVerwijderen