Uitgeest is op 13 november ontsnapt aan een vliegramp. Dat schrijft de Volkskrant. Op het nippertje werd een frontale botsing tussen twee passagiersvliegtuigen voorkomen.
Het ging om de toestellen van KLM en Garuda die elkaar tot op een kilometer waren genaderd, toen ze elkaar pas opmerkten. Was dat 15 seconden later gebeurd, dan zouden de vliegtuigen op elkaar zijn geklapt. De brokstukken hadden deels op Uitgeest kunnen vallen. Dat blijkt uit transpondergegevens van beide vliegtuigen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een onderzoek ingesteld naar het incident.
De kans op overlevenden bij een ongeluk zou nihil geweest zijn. In de vliegtuigen samen was plek voor 500 reizigers; hoeveel ook daadwerkelijk in de toestellen zaten, is onbekend. De brokstukken hadden bovendien extra slachtoffers kunnen maken.
Op http://inzicht.bezoekbas.nl/ is goed te zien hoe dicht de vliegtuigen elkaar naderden op 13 november om 7.44 uur 's ochtends. Beide kisten wilden vermoedelijk op dezelfde baan landen, de Polderbaan. Het toestel van KLM was al ingepland om daar aan te komen; het toestel van Garuda niet. Die zou op de parallel gelegen Zwanenburgerbaan moeten landen. Onderzoek moet uitwijzen waarom de bemanning van Garuda desondanks op weg was naar de Polderbaan. Normaliter zouden vluchten voor de Zwanenburgerbaan namelijk 300 meter hoger moeten vliegen, juist om een botsing te voorkomen.
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten