vrijdag 7 oktober 2011

Plaszakjes op Nederlandse treinen zonder toiletten


Gefronste wenkbrauwen en mensen die zich afvroegen of er sprake was van een grap. Maar de plaszak voor in wc-loze Sprinters is serieus bedoeld. Vandaag maakten de Nederlandse Spoorwegen (NS) bekend dat de treinreiziger in uiterste noodgevallen zijn behoefte kan doen in een plaszak, omdat in deze treinen een toilet ontbreekt. De behoefte kan dan worden gedaan in de lege cabine van de machinist.
De NS hoopt zo de kritiek van reizigers weg te nemen die niet kunnen plassen door gebrek aan toilet. Voor mannen en vrouwen zijn dezelfde zakken beschikbaar. De gevulde zakken kunnen in de trein achterblijven.

Noodmaatregel
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) zei vanochtend dat dit als noodmaatregel is bedacht. De voorziening kan zeker geen alternatief zijn voor een regulier toilet in de trein. De minister heeft er geen contact over gehad met de NS en moest bekennen dat ze aanvankelijk dacht dat het om een grap ging. "Dit is zeker niet het ei van Columbus."







Tweede Kamerleden reageerden smalend op de plaszak. "Is de NS nu helemaal van de pot gerukt?", reageert GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent via Twitter. "Een plaszak. Ik zeg even niets meer...", is de reactie van SP-Kamerlid Renske Leijten. VVD-parlementariër Klaas Dijkhoff twittert over een briljante communicatiestrategie van de NS. "Ik lees weinig klachten van mensen in de piepzak over herfstvertragingen vandaag."

"Verschrikkelijk"
Wim Eilert van de vakbond voor rijdend personeel, de VVMC, noemt de plaszak "verschrikkelijk". Toen ik het hoorde, dacht ik echt: dit is een grap." (belga/vsv/adv/adb)

Bron:

1 opmerking:

  1. Wist u trouwens dat een Sprinter een gewone stoptrein is. Daar kwam ik pas achter toen ik laatst dacht dat ik een sneltrein nam. Dat betekent minstens een uur in de trein zitten.

    BeantwoordenVerwijderen