woensdag 14 december 2011

Man bijna dood door krabben van een kat

© THINKSTOCK

Een week nadat de Engelsman Jon Taylor gekrabd werd door de kat van zijn schoonmoeder, moest hij een levensreddende operatie ondergaan, de artsen gaven hem nog maar 48 uur te leven. Bacteriën van de kat kwamen in de bloedstroom van Jon terecht, waardoor hij septicemie, ook bekend als bloedvergiftiging, opliep.
De ongelukkige patiënt (44) kan het gelukkig nog navertellen: 'Ik zat in de keuken toen de kat op mijn voet sprong. Het resultaat waren twee wonden. Ik ontsmette deze en deed er een pleister op.' Maar door de wond waren er bacteriën vanaf de klauw in de bloedstroom terechtgekomen.

Deze vermenigvuldigden zich razendsnel en nestelden zich op de hartaderklep. Dit orgaan controleert de bloedtoevoer naar de rest van het lichaam. Taylor: 'Twee dagen later dacht ik dat ik griep kreeg en nog een dag later bleef ik in bed. Die nacht werd ik wakker door pijn in mijn ringvinger, de volgende ochtend was deze gezwollen en paars geworden.'








Ziekenhuis
Nog steeds maakte Jon zich geen zorgen, hij dacht dat hij zijn vinger op het werk geblesseerd had. Maar zwellingen, ver weg van de oorspronkelijke plek van de wonde is een typisch symptoom van een bloedvergiftiging. 'Nog steeds dacht ik er niet aan dat mijn klachten een gevolg waren van de wonden, het leek erop alsof ze aan het genezen waren. Na zes dagen belden mijn familieleden een ambulance en ik werd naar het ziekenhuis gebracht', aldus Taylor.

11 maanden herstel
Tests toonden aan dat zijn hart, longen, lever en nieren op uitvallen stonden. Zijn hart stopte enkele seconden met slaan en moest opnieuw opgestart worden. De hartaderklep van Jon moest vervangen worden. Zonder die operatie zou hij binnen 48 uur dood zijn. Na de operatie kreeg Jon gedurende zes weken antibiotica, maar het duurde echter nog 11 maanden voordat hij weer kon gaan werken.

Dood door bloedvergiftiging komt voor wanneer bacteriën zich in het bloed vermenigvuldigen, waardoor vitale organen beschadigd kunnen raken. Als je dit niet meteen behandelt, kun je in shock raken, want de toxines kunnen de bloeddruk doen stijgen. Hierdoor riskeren je organen uit te vallen, dit leidt tot sterfte bij meer dan de helft van de patiënten. Bacteriën kunnen in de bloedstroom terechtkomen via operaties, abcessen, maar ook brand- en open wonden.
(Redactie)
13/12/11 18u31


Bron|


Geen opmerkingen:

Een reactie posten