dinsdag 15 juli 2014

Boomlange Turkse is officieel grootste tiener ter wereld

Rumeysa Gelgi(rechts)is de grootste tiener ter wereld. © Guinness World Records.




Rumeysa Gelgi uit Turkije is door Guinness World Records erkend als de grootste tiener ter wereld. Het 17-jarige meisje is 2,136 meter lang. Ze lijdt aan het Weaver syndroom, een aangeboren aandoening waarbij iemand sneller groeit en afwijkingen aan het skelet heeft.

Door de aandoening heeft de tiener moeite om zich voort te bewegen. Met behulp van een wandelrek en op maat gemaakte schoenen weet ze zich gelukkig te redden. Volgens de dokters zal ze niet meer verder groeien.

'In het verleden vond ik het erg hoe mensen op mijn uiterlijk reageerden, maar nu trek ik me er niets meer van aan', zegt Rumeysa Gelgi. 'Ik vind het juist fijn om anders te zijn. Ik voel me speciaal.'

De grootste persoon die op deze aarde rondloopt, is de Turk Sultan Kösen. Hij is 2,51 meter groot. Het ultieme record staat op naam van een Amerikaan. Robert Wadlow werd in 1940 opgemeten en was toen 2,72 meter lang.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten