vrijdag 14 oktober 2011

Bizar raadsel: vrouw (23) in paar dagen vijftig jaar ouder


In Vietnam staan dokters voor een raadsel bij het zien van Nguyen Thi Puong, een vrouw die in enkele dagen tijd plotseling vijftig jaar verouderde. Op haar 23ste kreeg de knappe vrouw een extreme allergische aanval, volgens haar door een levenslange visallergie.
Nguyen kreeg erge jeuk, waarna haar gezicht 'inzakte'. Een paar dagen later kon ze doorgaan voor een vrouw van in de zeventig. Ze was zo beschaamd dat ze haar gezicht jarenlang verborg achter een masker. Nu is ze naar buiten gekomen met haar vreselijk verhaal, samen met haar 33-jarige man Tuyen, die benadrukt dat hij ondanks haar bizarre ziekte nog evenveel van zijn vrouw houdt. Met de hulp van dokters hoopt de vrouw haar dramatische verouderingsproces nog terug te kunnen draaien, maar die hoop lijkt vergeefs. Dat schrijven verschillende media.

De vrouw toont met de foto's van een prachtige bruid die vijf jaar geleden op 21-jarige leeftijd in het huwelijksbootje stapte. 'Toen was ik toch redelijk knap en niet zo lelijk als nu', zegt Nguyen Thi Puong een beetje sarcastisch. 'Ik denk dat mijn ziekte te maken heeft met een levenslange allergie voor vis en ander voedsel dat uit de zee komt. Drie jaar geleden had ik een extreem slechte reactie. Ik had zware jeuk over mijn hele lijf. Zelfs 's nachts moest ik de hele tijd krabben.'







Medicijnen
'Omdat mijn man Tuyen en ik te arm waren om naar een ziekenhuis te gaan, nam ik medicijnen uit de plaatselijke apotheek. Na een maand nam de jeuk af, maar bleven er rode vlekken op mijn huid zichtbaar. Daarna schakelde ik over op traditionele medicijnen en de vlekken verdwenen. Helaas begon toen mijn huid plotseling in te zakken en te 'verwelken'. Ik probeerde een ander traditioneel medicijn, maar die extreme veroudering kon ik niet meer stoppen.'

Enkel huid
'Ik was zo beschaamd over mijn uiterlijk dat ik altijd een masker droeg als ik buitenkwam. Na een jaar stopte ik met elke behandeling omdat ik dacht dat het mijn lot was. Het lijkt wel of ik een oude vrouw ben met een aantal bevallingen achter de rug, als je de slappe huid op mijn gezicht, borst en buik ziet. Toch heeft die snelle veroudering mijn tanden, haar, ogen, geest en menstruatiecyclus niet aangetast. Het blijft gelukkig beperkt tot mijn huid.'

Mastocytose
De dokters staan voor een raadsel. Mogelijk hebben de traditionele medicijnen haar extreme ziekte veroorzaakt. Het zou kunnen dat bestanddelen in die medicijnen een heel ernstige vorm van mastocytose, een zeldzame ziekte waarbij er te veel mestcellen aangemaakt worden, in gang zetten. Als het echt om die ziekte gaat, is er volgens een arts die Nguygen onderzocht, een genezingskans van 50 tot 70 procent.

Liefde
Toch blijft haar man Yuyen nog evenveel van zijn vrouw houden. 'Ik ben met Phuong getrouwd toen ze een prachtige vrouw was. Ik ben aan haar zijde gebleven tijdens haar hele gevecht tegen die vreemde ziekte. Hoewel ik niet te veel wil vertellen over ons seksleven, kan ik zeker bevestigen dat ik haar nog even aantrekkelijk vind.' Nguyen reageert ontroerd en zegt dat ze het zonder de aanhoudende liefde van haar man niet had volgehouden. 'Toch schitterend dat hij me nog altijd liefheeft, ondanks het feit dat ik er oud en lelijk uitzie. Dankzij hem voel ik me veel meer op mijn gemak op mijn werk en ook in het dagelijkse leven.'

Nieuw syndroom?
Vorig jaar verhuisde het koppel naar een andere provincie waar ze een klein huisje huren. Haar man bleef als een timmerman werken, terwijl de vrouw werk vond in een notenfabriek. Samen verdienen ze amper een dikke honderd euro per maand; een grondig onderzoek in het ziekenhuis kunnen ze nog altijd niet betalen. Daarom besloot een team van artsen uit een ziekenhuis in de buurt om haar gratis te onderzoeken. Toch zijn de dokters tot dusver niet met een sluitende verklaring voor de vreemde ziekte gekomen. De ene zegt dat het om een neveneffect van de medicatie gaat, anderen betwijfelen dat en vrezen dat het om een compleet nieuw en extreem verouderingssyndroom gaat.
(Redactie)

Bron:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten