maandag 10 oktober 2011

Plannen voor elektrisch verkeersvliegtuig

Vliegtuigbouwer EADS heeft plannen om de Voltair, een revolutionair elektrisch passagierstoestel, te bouwen. De voortstuwing zal plaatsvinden met behulp van een grote elektromotor die zijn voeding krijgt uit accu's aan boord van het vliegtuig.

Elektrische auto's rijden inmiddels al enige tijd rond, en het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat nu ook de stap naar het elektrische vliegen gemaakt zal gaan worden. De milieuvoordelen zijn duidelijk: het elektrische verkeersvliegtuig stoot geen CO2 en andere verbrandingsgassen uit en is daardoor zeer milieuvriendelijk.


Overgedimensioneerde propeller
Het ontwerp van EADS toont een overgedimensioneerde propeller aan de achterzijde. De accu's, die de motor van stroom moeten voorzien, zijn onder de vloer van het toestel gesitueerd. Door de elektrische aandrijving produceert het toestel daarbij ook nog eens zeer weinig geluid.  Vooralsnog is dit stille en milieuvriendelijke toestel, dat zo'n 70 passagiers moet kunnen gaan vervoeren, toekomstmuziek. Maar toch verwacht EADS, gezien de huidige snelheid waarmee kwalitatief hoogwaardige accu's worden ontwikkeld, dat het toestel binnen 25 jaar gerealiseerd zou kunnen worden.










Lichtere en betere accu's
Om tegen die tijd namelijk het luchtruim te kunnen kiezen is het noodzakelijk dat er beduidend lichtere accu's met een zeer hoge capaciteit worden ontwikkeld, dan de huidige generatie accu's.

Op de verschillende luchthavens zouden inplaats van het bijtanken van de toestellen wat nu gebeurd, de lege accu's kunnen worden vervangen door volle. EADS denkt dat deze elektrische vliegtuigen voor regionale en naar verhouding korte vluchten ideaal zullen zijn, maar niet geschikt voor lange en intercontinentale vluchten, want daarvoor zal de accucapaciteit waarschijnlijk ontoereikend zijn.

Bron:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten