maandag 3 oktober 2011

Gevangene in dodencel VS spant rechtszaak aan voor halal eten

Een Islamitische gevangene die wacht op zijn executie in de Verenigde Staten, sleept het gevangenissysteem van Ohio voor de rechter omdat hij geen eten krijgt dat halal is. Joden krijgen wel de optie om kosher te eten.
Abdul Awkal zegt dat zijn godsdienstvrijheid wordt geschonden. Hij vindt dat de menu's zonder vlees of zonder varken die de gevangenis biedt, niet goed genoeg zijn. Het eten moet volgens hem op een bepaalde manier zijn klaargemaakt. Bij het slachten van een dier moet bijvoorbeeld de hals doorgesneden worden.

'Voor mij is het nu extra belangrijk om halal te eten, omdat ik de doodstraf krijg', aldus de gevangene. 'Het is belangrijk dat ik mij houd aan wat mijn geloof mij opdraagt nu ik de dood tegemoet ga.'

Een andere gevangene, die niet in de dodencel zit, heeft zich bij de rechtszaak gevoegd. (Redactie)

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten