maandag 2 december 2013

Hervormde gelovigen willen boycot van supermarkt

In Zeist is beroering ontstaan over de oproep aan kerkgangers van de hervormde wijkgemeente Pniël om geen boodschappen meer te doen bij supermarkt C1000. In een brief hoopt de schrijfster dat de eigenaar failliet gaat.

De koopzondagen zorgen met name in de christelijke gemeenschap van Zeist voor veel ophef. De hervormden gaan zelfs zover dat ze oproepen om de C1000 aan de Johan van Oldenbarneveltlaan te boycotten. Ze adviseren om naar de MCD-supermarkt te gaan die op zondag de deuren gesloten houdt.

'Afgezakt'
In het wijknieuws van de Pniëlkerk schrijft kerksecretaris Wim Nouwen, op eigen titel: 'Kennelijk zijn wij als dorp zo ver afgezakt dat wij niet meer door hebben dat de geboden van God er tot ons heil zijn.'

Een algemene winkelboycot van winkels die op zondag open zijn zal volgens Nouwen praktisch niet haalbaar zijn. 'Maar prikken uitdelen in die zin kan natuurlijk wel. Wij kunnen wel naar mogelijkheden zoeken. Als wij om te beginnen eens ophouden om de initiatiefnemers van dit voorstel, de plaatselijke C1000 en Albert Heijn, met ons bezoek te vereren en elders gaan kopen.'

Deze week kreeg eigenaar André van Ek een brief over het dreigement geen boodschappen meer bij hem te doen. 'Wij doen geen boodschappen meer in winkels die op zondag open zijn,' stelt schrijfster Van Hell. 'Wij hopen dat u zo veel verlies lijdt, dat u de zondagsopenstelling zult afschaffen.'

Ze voegt daaraan toe: 'Wij laten u weten dat u mij en vele kerkgangers als klant kwijt bent zo lang u op zondag de winkel opendoet.'


'Chantage'
Van Ek is geschrokken van de inhoud van de brief. Hij zegt respect te hebben voor het geloof, maar dit gaat hem te ver. 'De koopzondagen is een democratisch besluit,' vindt Van Ek. 'Ik begrijp dat ze moeite hebben met de koopzondagen, maar om dan zo'n brief te schrijven. Dit is over de top.'

De eigenaar spreekt van chantage. 'In kerk spreken ze over barmhartigheid, normen en waarden, saamhorigheid, nou daar merk ik niets van. Er wordt hel en verdoemenis over mij gesproken. Ik vind het ongehoord, het zijn chantagepraktijken om mij kapot te maken.'

Van Ek denkt er niet aan om te buigen voor de chantage. Hij maakt zich ook geen zorgen om de klanten die hij gaat missen. 'Natuurlijk vind ik jammer dat ik klanten zal gaan missen. Dat vind ik van iedere klant. Maar ik denk dat de koopzondag het verlies van deze klanten ruimschoots goed gemaakt. Het gaat maar om een klein aantal klanten. Na een vergadering ben ik ook al eens onheus bejegend. Nogmaals, dit gaat te ver.'




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten