zaterdag 18 oktober 2014

Vrouw vast in drijfzand bij poging hond te redden

Marina de Jong met hond Bukxie voor de plek waar ze samen vast zaten. © AD.


Nog besmeurd met modder wijst de Dordtse Marina de Jong naar een plek in het parkje bij de wijk Wilgenwende. Nog geen anderhalf uur geleden zakte ze er weg in het drijfzand, samen met haar hond Bukxie. Een paar kranige werklui uit de buurt en een passerende fietser wisten het duo te redden.

De plek des onheils ligt aan de rand van een al aangelegd park en een braakliggend terrein, aan het einde van een pad van betonplaten. De Jong laat haar hond daar wel vaker uit, met een vriendin. Daar voorbij leek een mooie zandvlakte te liggen. Waarschuwingsborden staan er niet, laat staan hekken.

Bukxie, een veertien jaar oud slechtziend 'vuilnisbakkie', liep er enthousiast op, maar zakte na een paar meter hopeloos weg. Het diertje worstelde wat het kon, maar dat maakte het alleen maar erger.

De Jong dacht haar hond nog te kunnen redden. 'Ik kijk graag naar survivalprogramma's. Daarin had ik wel eens gezien dat je plat op je buik moest gaan liggen als je in drijfzand terecht komt.'

De truc bleek echter niet afdoende. Ook het baasje kwam hopeloos vast te zitten. Haar vriendin durfde niets te doen uit angst ook weg te zakken, maar besloot hulp te zoeken. Die vond ze een paar honderd meter verderop, bij werklui die bezig zijn een geluidswal langs de Randweg aan te leggen. Dat kostte echter de nodige moeite: de mannen geloofden het verhaal eerst niet.

UIteindelijk kwamen ze toch. Met een rubberen band die ze toegooiden, liet ze eerst Bukxie uit de modder trekken. Vervolgens gebruikte ze de band zelf: 'Dat was nog lastig. Die band gleed steeds uit mijn handen.' Direct na het voorval ging ze naar de politie, die de gemeente zou informeren. Bij het invallen van het donker was er nog altijd niets gebeurd.

De Jong is verontwaardigd: 'Wat was er gebeurd als ik alleen was geweest? Dat ik mijn kleren weg kan gooien is het minst erg. Het is daar losloopgebied voor honden en er spelen daar kinderen. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat het echt fout gaat.'

Dat haar vrees niet ongegrond is, blijkt als de 14-jarige Luuk Overweg langs komt lopen met hond Layla. Hij is niet verbaasd over het verhaal: 'Ik ben hier een maand geleden tot mijn middel weggezakt.'

De gemeente Dordrecht kon gisteravond niet meer reageren.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten