dinsdag 21 oktober 2014

Somalische Beyonce betaalt hoge prijs voor vredesmuziek


Falid Abdi moest haar kinderen in Nairobi achterlaten

Falid Abdi © Privéfoto.


Met haar liedjes probeert de Somalische artieste Falis Abdi jongeren uit handen van de terreurorganisatie Al-Shabaab te houden. Nu staan de extremisten haar naar het leven en daarom heeft ze asiel aangevraagd in Nederland. Ze betaalt er een hoge prijs voor.

Falis is de zangeres van Waayaha Cusub (Nieuw tijdperk). Ze is de Somalische Beyonce, aldus haar fans. Een superster, die terrorisme bestrijdt met liedjes. Met meer dan 300 hits is haar band een begrip in Oost-Afrika. De leden van de zestienkoppige groep komen naast Somalië uit Kenia, Ethiopië en Oeganda.

'Mijn hart bloedt'
Maar zingen over de wandaden van terroristen is levensgevaarlijk. Voor Falis én voor haar familie, blijkt als extremisten begin dit jaar het huis van haar vader in de havenstad Kismayo binnenrennen. Ze slaan hem tot moes. Hij moet boeten voor de daden van zijn in de ogen van de daders vrijgevochten dochter. ,,Ik voel me ontzettend schuldig. Ik voel spijt,'' zegt de 27-jarige zangeres in de krappe flatwoning waar ze sinds kort verblijft. ,,Mijn hart bloedt. Mijn vader is een prachtmens. Hij leerde mij muziek maken. De tonen, de ritmes. Hij heeft eindeloos geduld met me. Hij en mijn moeder hebben me altijd gesteund. In mijn zingen. In de boodschap die ik verkondig. Ik weet niet hoe ik me zonder die steun had ontwikkeld. Ik heb nooit op school gezeten.''

Falis vluchtte zelf in 2003 uit Somalië en heeft als thuisbasis de wijk de Keniase hoofdstad Nairobi. Waayaha Cusub speelt er de sterren van de hemel.

Maar de extremisten luisteren mee. Zij hebben geen baat bij de vredesmissie van Falis en de anderen. Ze schieten haar man Akyhar Abdulahi, die de band in 2004 oprichtte, neer. ,,Het gebeurde toen ik even niet thuis was,'' zegt Falis. ,,Hij overleefde het en is nu in Engeland. Hij wilde vrienden bezoeken maar op weg naar Londen trok Kenia zijn verblijfsvergunning in. Precies als mij en de andere bandleden nu is overkomen.''


Asiel
Vanwege het gevaar dat ze lopen hebben Falis en de andere bandleden direct na een concert in Nederland asiel aangevraagd. Ze kunnen niet naar Kenia omdat hun vluchtelingenstatus daar plotseling is ingetrokken. Terugkeren betekent dat Kenia de muzikanten uitzet naar Somalië.

Dat is geen leven, vindt Falis. Maar ze betaalt ook voor haar verblijf in Nederland een hoge prijs. Haar jonge zus en oude moeder zijn nog in Nairobi. Met haar drie kinderen, twee zoontjes van nog geen jaar en twee jaar oud en een dochtertje van 3,5. ,,Naarmate de dagen verstrijken voel ik meer pijn. We spelen graag samen. Voetballen. Of met de Playstation. Als ik ze bel huil ik de hele tijd. Omdat ik ze mis. Omdat ik ze heb achtergelaten. Ik wil mijn jongens het liefste elke dag kunnen aankijken en ze vertellen dat ik hoop dat ze in mijn voetsporen treden. Dat ze zich op een vreedzame manier tegen extremisme keren.'' Falis loopt de kamer uit. ,,Het is te zwaar voor me om er over te praten,'' zegt ze als ze zich heeft herpakt. ,,Ik droom van een leven zonder geweld. Samen met mijn familie. Daarom blijf ik mijn boodschap verkondigen. Blijf ik zingen. Tot het vrede is in Somalië. Nu groeien de jongeren daar op zonder perspectief. Het maakt ze een makkelijke prooi voor extremisten. Ze hersenspoelen de jeugd. Maar iedere jongere die Somalië in brandt zet, zet zijn eigen toekomst in brand. Ik wil de terreur bevechten. Niet met wapens, maar met mijn talent. En mijn talent is zingen.''

Doodsbedreigingen
De zangeres krijgt van alles over zich heen. Tot doodsbedreigingen via sms aan toe. ,,Mijn tegenstanders verwijten mij dat ik me niet als een moslim gedraag. Omdat ik zing en dans en soms zonder sluier optreedt?''

,,Wat de extremisten doen is verkeerd. En dat laat ik mensen weten. Al Shabaab is bang voor mijn boodschap. Maar die boodschap maakt me beroemd. Ik beschouw mijzelf als een ster. Mensen bellen om me een hart onder de riem te steken. Om hun waardering voor de muziek te uiten. Ook vanuit Somalië. Met gevaar voor eigen leven. Ik probeer om Somalië op te bouwen met muziek. Dat blijf ik doen tot de vrede de terroristen heeft verslagen.''




Bron

1 opmerking:

  1. Je moet in Somalië als vrouw wel lef hebben om het op te nemen tegen zulke moordlustige rebellen.

    BeantwoordenVerwijderen