woensdag 3 september 2014

Van ebola genezen arts: Ergste was ademhalen

De Amerikaanse arts Kent Brantly, die in juli besmet raakte met ebola, maar onlangs genezen werd verklaard, heeft voor het eerst gesproken over zijn strijd tegen de dodelijke virusziekte. Brantly herstelt momenteel bij hem thuis in North Carolina en getuigde aan de zender NBC over de hel die hij doormaakte.

Eind juli doken bij de arts de eerste symptomen op. Brantly, die op dat moment in Liberia werkte, had koorts, voelde zich belabberd en dacht dat hij malaria of dengue (knokkelkoorts) had opgelopen. Nadat verschillende tests negatief bleken, werd de Amerikaan positief getest op ebola.

Negentig procent van de mensen die besmet raken, sterven door de ziekte, maar Brantly heeft de hoop naar eigen zeggen nooit verloren. Ook niet toen de behandelende artsen vreesden dat hij de volgende dag niet zou halen.

Kwelling
In het televisie-interview beschrijft de arts hoe de ziekte zich snel meester maakte van zijn lichaam. Brantly had moeite met ademhalen, zijn lichaam schudde hevig en hij had koude rillingen. 'Ik vertelde aan de verpleegster dat ik geen reserve meer had, niet wist hoelang ik het nog zou volhouden.'

De grootste kwelling was ademhalen. ''Op deze manier kan ik niet blijven ademen', dacht ik bij mezelf', aldus Brantly in het interview.

Vorige maand werd de dokter overgevlogen naar het universitair ziekenhuis in Atlanta voor een behandeling met het experimentele antivirusmiddel ZMapp. Eind augustus is hij genezen verklaard en ontslagen uit het ziekenhuis, toch heeft Brantley naar eigen zeggen nog een lange weg te gaan. 'Ik zie er goed uit, maar voel me nog behoorlijk zwak.'

Dankbaar
Uitrusten doet hij bij zijn vrouw en drie kinderen in hun huis in Asheville, in North Carolina. Zijn grootste geluk is dat zijn gezin niet besmet raakte. 'Ik wilde hen natuurlijk dicht bij mij, maar ben zo dankbaar dat ze drie dagen voor ik de symptomen kreeg, naar de VS zijn teruggekeerd.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten