vrijdag 5 september 2014

Vakantiegroet uit Frankrijk: een stapel verkeersboetes

Ter illustratie. © anp.



De vakantie in Frankrijk was al kletsnat en eenmaal thuis volgt er nog een kater: een of meer vette verkeersboetes. De Fransen versturen voor het eerst automatisch bekeuringen voor te hard rijden. Deze zomer zijn tient.

Heerlijk land dat Frankrijk, waar je ook met de caravan met 130 km/uur over de péage mag scheuren. Of nóg harder, want wie niet door de gendarmerie werd betrapt, maar slechts geflitst, ging altijd vrijuit. Die tijd is passé. Eind vorig jaar is er een koppeling tussen de Franse en Nederlandse kentekenregisters tot stand gebracht. De Franse justitie kan u achterhalen aan de hand van de nummerplaat.

Op sociale media regent het gepikeerde meldingen van Nederlanders die bij thuiskomst een snelheidsboete op de deurmat vinden. Erny Veldt uit Zwolle kreeg er drie van 45 euro van de Fransen. 'Ze zijn in Frankrijk compleet van de pot gerukt! Merde,' twittert hij. 'Ik reed respectievelijk 1, 3 en 5 kilometer te hard,' verklaart hij zijn boosheid. 'Eén kilometer te hard, één! Terwijl ik nog wel zo goed oplette, want op het ene stuk mag je 110 en dan weer 130 en ik wist dat er streng wordt gecontroleerd.'

Keurig
'Voor mijn gevoel ben ik heel keurig door Frankrijk naar Spanje gereden. Mijn auto kan heel hard, maar ik bén geen hardrijder. Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik in Nederland voor het laatst een bekeuring kreeg.' De Zwollenaar is niet alleen. 200.000 Nederlanders worden per jaar in Frankrijk geflitst, zocht de Franse krant Le Figaro uit, omdat ze te hard rijden. Dat is goed voor minimaal 9 miljoen euro in de Franse staatskas. Het Antai, het Franse CJIB, heeft dan ook de moeite genomen om zijn website over betalingswijzen te vertalen in het Nederlands.

De boete kan flink oplopen als er niet snel wordt betaald. Wie tot 20 km/uur te hard reed komt er met 45 euro vanaf. Na 2,5 maand is het boetebedrag automatisch 180 euro.

Veldt baalt, maar heeft de drie keer 45 euro betaald. 'Ik vind het wel wrang dat Nederland nog geen boetes naar Fransen kan sturen die hier te hard rijden.' Eind dit jaar verandert dat.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten