donderdag 4 september 2014

Thaise met zeldzame ziekte heeft handen van 20 kilo

View image on Twitter
The Scottish Sun         @ScottishSun


Een Thaise vrouw sleept aan elke arm bijna 10 kilogram mee. De 59-jarige winkeleigenaresse lijdt aan een extreem zeldzame en pijnlijke aandoening, waardoor haar handen permanent opgezwollen zijn.

Experts veronderstellen dat Duangjay Samaksamam uit de Thaise provincie Surin lijdt aan een zeldzame vorm van aangeboren gigantisme. Bewegen is moeilijk en zelfs de meest eenvoudige taken vormen een uitdaging. 'Mijn handen zijn zo zwaar dat ik ze bijna niet kan optillen om mijn haar te kammen of het te wassen. Me aankleden is zelfs heel moeilijk en pijnlijk', aldus de vrouw.

Kluizenaarsbestaan
Duangjay groeide op in een plattelandsdorpje in Thailand, waar ze haar hele kindertijd in afzondering doorbracht uit schaamte voor haar grote handen. 'Mijn moeder vertelde me dat dit van bij de geboorte zo was. Ik werd bang om buiten te komen of naar school te gaan, dus heb ik nooit leren lezen', zei ze.

Toen haar ouders niet meer in staat waren te werken, had Duangjay geen andere keuze dan hun kruidenierszaak over te nemen. Op 20-jarige leeftijd begaf ze zich zo voor het eerst in het openbare leven.

Terwijl het nieuws over haar aandoening zich verspreidde, onderging de op dat moment een vrouw van 25 een reeks van operaties om de zwelling te verhelpen. Dokters van over de hele wereld toonden interesse in haar symptomen en velen hebben sindsdien geprobeerd met een oplossing te komen, tot op heden zonder succes. 'Sommige dokters zeggen dat amputatie de enige oplossing is, maar dat wil ik niet.'

Ongeneeslijk
Een Japanse dokter van de Kitasato Universiteit ontdekte dat ze leed aan 'macrodystrophia lipomatosa', een plaatselijke vorm van gigantisme aan de tenen of vingers.

Volgens plastisch chirurg dr. Eiju Uchinuma is het echter een uiterst zeldzame situatie: 'Mijn diagnose is dat ze de eerste en enige persoon ter wereld is die aan Macrodystrofie Lipomatosa lijdt van aan de schouders tot aan haar vingers en dit aan beide armen. De oorzaak van de ziekte is onbekend en daardoor ongeneeslijk.'




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten