woensdag 1 oktober 2014

Drie beten van giftige spin bezorgen Ier hartaanval

Een kogelspin beet Eugene Murphy drie keer. © Fotomontage.


De 28-jarige Ier Eugene Murphy dacht dat zijn laatste uur geslagen was toen hij tot drie maal toe werd gebeten door een kogelspin. 'Ik ben al aangereden door een auto en ik stond meteen weer op, maar zo'n pijn had ik nog niet gevoeld. Het was tien keer erger dan een botbreuk'. Eugene verloor het bewustzijn en kreeg een hartaanval. Hij moest adrenaline ingespoten krijgen om zijn hart gaande te houden. Zijn pijnstuipen waren zo erg dat hij aan het bed vastgebonden moest worden.

De man uit Dublin, een ingenieur, zat zaterdag met zijn zoontje van vier bij zijn ouders thuis op de sofa. 'Ik trok mijn hemd uit en zag hoe de kaken van de spin in mijn schouder staken en het lijf van de spin op en neer wipte. Het dier probeerde zich vast te zetten in mijn huid. Plots werd mijn schouder gevoelloos maar verspreidde de pijn zich over de hele rechterkant van mijn lichaam. Nog nooit had ik zo'n pijn gevoeld. Het was alsof ik in brand stond. Ik viel op de grond, bewusteloos'.

Injectie met adrenaline
De vader van Eugene belde de hulpdiensten, die binnen het halfuur aanwezig waren. 'Ik was bewusteloos en stopte nu en dan met ademen. Ik herinner me dat ik even bijkwam en dat de jongens van de brandweer in de kamer waren. Ze hebben me in de ziekenwagen een injectie met adrenaline gegeven om mijn hart aan de gang te houden'.

'Van wat er daarna gebeurde, kan ik me slechts flarden herinneren. Wat ik nog weet, is dat ik bijkwam op de afdeling intensive care van het ziekenhuis en dat ik letterlijk opsprong van de pijn'.

De dokters stelden vast dat Eugene drie keer werd gebeten. Zelf herinnert hij zich dat hij een beet had gevoeld toen hij in zijn bestelwagen na het tuinieren naar huis reed. Hij had er aanvankelijk geen erg in. Over de volgende twee beten vertelt hij: 'Mijn zoontje zat op mijn schoot, dus ik dacht dat hij me al spelend kneep. Maar de beet in mijn schouder was zo pijnlijk dat ik meteen wist dat het iets anders was'.

Door het oog van de naald
De dokters vertelden Eugene dat hij het niet zou hebben gehaald was er niemand bij hem geweest. 'Op zeker ogenblik moesten ze me aan het bed vastbinden, zo erg was ik aan het stuiptrekken. Ik was gebeten in de heup, de zij en de schouder. De eerste drie uur was het kantje boordje of ik het zou halen. Een kind zou dit niet overleven. Mensen in Ierland weten wellicht niet dat we hier zulke spinnen hebben, het is belangrijk dat we ons daar van bewust zijn'.

De spin die Eugene beet, was een 'false widow spider' of steatoda nobilis, uit de familie van de kogelspinnen. Dat is de giftigste spin van van het land, oorspronkelijk afkomstig uit de Canarische eilanden en Madeira.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten