woensdag 1 oktober 2014

Isissen gaan gebukt onder terroristennaam ISIS


Familie verstoot Australische Isis vanwege haar naam

De 8-jarige Isis © Privéfoto.


Het gezin van het 8-jarige Australische meisje Isis heeft geen leven meer sinds haar naam ook gebruikt wordt door de terroristische groepering IS. Volgens haar vader wordt het gezin zelfs buitengesloten door de maatschappij. Daarom roept hij de media op om de naam Isis niet meer te gebruiken voor IS. Ook in Nederland ervaren meisjes met de naam Isis sinds kort problemen.

'Alles wat ik wil is mijn eigen simpele leven terug. Want dat zijn we: simpele mensen.' Aan het woord is Frank Leskien. Acht jaar geleden kreeg hij een dochtertje, dat hij Isis noemde. 'Het is een prachtige naam en we hebben er lang over nagedacht. Isis is de Egyptische moedergodin en de godin van de vruchtbaarheid. Mensen vonden het altijd een prachtige naam,' zegt Leskien tegen Daily Mail.

Nu komen er hele andere reacties op de naam van zijn dochtertje. De naam Isis wordt namelijk ook gebruikt voor de Islamitische Staat. Toen die groep nog geen kalifaat had uitgeroepen werd de naam Islamitische Staat in Irak en Syrië gebruikt, afgekort ISIS.

Dat geeft problemen in het leven van de familie Leskien. Zoon Maximus (13) moet zich regelmatig verdedigen als hij zijn zusje roept: 'Als we gaan voetballen en ik roep haar naam, dan kijkt iedereen naar me. Mensen zijn bang om met ons geassocieerd te worden.' Zijn vader zit daar behoorlijk mee: 'Het doet mijn gezin pijn: familieleden willen niks meer met ons te maken hebben. Het snijdt door de ziel.'

Nederland
Ook in Nederland komt de naam Isis regelmatig voor. Sinds halverwege de jaren negentig wordt de naam populairder. In 2013 werden 161 kinderen Isis genoemd. Het topjaar was 2010: toen werden 2010 Isis'en geboren.

De Nederlander Erik van Arkel heeft ook een dochtertje dat Isis heet. Echt blij was hij niet toen de terreurgroep opkwam: 'In het begin dacht ik dat het wel over zou waaien. Je hoopt dat het vanzelf ophoudt met de naam ISIS. Maar het werd steeds groter. Gelukkig werd het na een tijdje IS.'

Toch kan Van Arkel (41) zich niet heel druk maken om de naamgenoten van zijn dochter: 'Weetje, ze is vijf jaar. De kinderen hebben geen idee wat IS doet.' Balen van haar naam doet hij daarom niet. Wel vraagt hij zijn omgeving om 'dat tuig' IS te noemen, en niet Isis. 'De twee betekenissen van Isis, mijn dochter en de terroristische groep, moeten elkaar niet kruisen in mijn hoofd. Als ik dan vraag om IS te zeggen in plaats van Isis dan past iedereen zich wel aan. Zeker mensen die weten hoe mijn dochter heet. Het liefst heb ik dat iedereen zich aanpast.'

Geen spijt
Van Arkel noemde zijn dochter Isis omdat hij het een mooie naam vindt. 'Het heeft geen historische betekenis. Ik vind het een mooie naam.' Hij heeft dan ook geen spijt van de naam van zijn dochter: 'Het heeft ook niet zoveel zin om over dingen te denken die je toch niet kan doen. Ik laat de naam van mijn dochter niet besmeuren door dat tuig. Ik roep haar naam nog gewoon op straat. Tuurlijk, geen probleem!'

Ook de dochter van Wiske de Jong uit Vlissingen heet Isis: 'Ik vind het een hele mooie naam. Als er dan zo'n groep komt hoop je dat het wel overwaaid. Maar het werd steeds groter. Soms maken kinderen uit haar klas er grapjes over. Dan roepen ze 'Hee Isis, ga je bombarderen?!' of ze maken mitrailleurgeluiden. Dat is wel heel irritant en daar heeft ze ook wel last van.'

Toch vindt Isis zelf niet dat ze gepest wordt. 'Pesten is wel een groot woord. Ik denk altijd maar van 'laat maar', als mensen grapjes maken. Ik ga ook niet naar een leraar toe, want ik kan er wel tegen.' Maar leuk is anders, zo weet Isis. 'In de zomer liet ik een armbandje met mijn naam maken op de markt. Toen ik zei dat ik de naam Isis erop wilde keek die mevrouw me best wel raar aan. En ook op straat kijken mensen soms wel raar naar het armbandje.'

Op Instagram heeft Isis sinds kort ook weleens Arabische volgers. 'Ik heb gelukkig een slotje op mijn profiel, dus ik kan ze afwijzen. Maar het is niet leuk als die mensen je willen volgen.' Ondanks de huidige problemen is Isis blij met haar naam: 'Mijn vader en moeder hebben het gekozen omdat ze het een mooie naam vinden. Het is jammer dat mijn naam nu wordt gebruikt door die terroristen. Ik ben blij dat het nu IS heet.' Door die naamswijziging hoor Isis haar eigen naam minder op televisie. 'Ik vind het best wel gek om je eigen naam op tv te horen. Meestal noemen alleen vriendinnen en familie mijn naam.'

Petitie
Hoewel het in Nederland meevalt met de problemen, is het in het buitenland erger. Leskien onderneemt daarom actie. 'Ik noem mijn dochter al acht jaar Isis. Langer zelfs, want toen ze in haar moeders buik zat noemde ik haar al zo. Het enige dat ik nu kan doen is mijn dochter beschermen. Want het enige wat ik wil is dat haar naam de betekenis houdt die het oorspronkelijk had.'

In dat gevecht staat Leskien niet alleen. De steun komt niet uit Nederland, maar uit de Verenigde Staten. De Amerikaanse Isis Martinez is een online-petitie begonnen met als doel haar naam te zuiveren. 'Kleine meisjes met de naam Isis, zeker in de Verenigde Staten, worden gepest vanwege hun naam. Volwassen vrouwen krijgen negatieve reacties op hun werkplek en worden op vliegvelden geassocieerd met terroristen,'aldus Martinez. 'Jullie kunnen helpen de naam te beschermen en ons de associatie met deze verschrikkelijke groep terroristische monsters te besparen.' Om dat te doen moeten mensen haar petitie tekenen.




Het aantal meisjes in Nederland dat Isis heet © Meertens Instituut.



Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten